Hur beräknar jag förlorad pension vid ökad VAB

Hej

Jag är sedan några år separerad och bor inte med pappan till mina två barn längre. Vi har nu alla en ny familjesituation då vår 12-åriga dotter blivit svårt sjuk och behöver väldigt mycket stöttning nu och troligen en tid framöver.

Pappa “kan inte” vara ledig från sitt jobb och då dottern var där fungerade det inte så bra. Jag har erbjudit mig att ha barnen 67% i stället för 50% under några månader på prov. Tanken är att han ska ersätta mig för förlorad inkomst och pension för de 17 % som jag VABar mer än honom. Det är jätteklurigt med pension tycker jag, är det någon som är duktig på detta och kan hjälpa mig att räkna ut hur mycket han behöver ersätta mig i förlorad pension.

Jag är statligt anställd på LFV (Luftfartsverket). Min månadslön är 70 800kr. Jag är född 1979 och tillhör jag PA 16 avd 2.

Finns det något annat som jag bör tänka på vid detta upplägget, något annat jag förlorar rent ekonomiskt?

Stort tack på förhand!

2 gillningar

Du borde kunna be ChatGPT räkna ut det uitifrån exakta uppgifter.

Hej!

Tack för tips!

Jag har bett ChatGPT om hjälp, känns ändå bäst att kontrollera de beräkningarna någonstans.

ChatGPT har koll på pension. Det den inte har koll på är speciallösningar i vissa kollektivavtal. Det har ingen här koll på heller.

1 gillning

Hoppas dottern blir frisk snart :heart:

Jag hade först läst på hos SPV som är ansvariga för din pension. Det är lite klurigt avtal så förstår att du vill kolla upp det

Om det fortfarande är tveksamheter så ring dem. Det är deras jobb

Född före 1988 – Avdelning 2 - SPV.

2 gillningar

Tack för omtanke om min dotter :heart:

Bra länk till SPV. Och såklart bör jag ringa dem, hjärnan är inte riktigt med i matchen för tillfället.

Det känns tryggare med ChatGPT om ni är flera som säger så.

TACK!!

1 gillning

Lönen sänks med 11800, avsättning till tjänstepensionen är 6.1% så 620 kronor mindre avsatt per månad där. Inkomstpension + premiepension är 18.5% så där blir det ett bortfall motsvarande 2183 kronor. Du tjänar inte tillräckligt för förmånsbestämda delen så den behöver det ej räknas på.

1 gillning

Generellt så är en av de stora ekonomiska fällorna man kan hamna i som anställd med kollektivavtal och hög lön just ett barn som blir allvarligt sjuk - VAB-ersättningen är låg jämfört med om man själv blir sjuk och toppas inte upp likt föräldrapeng gör. Utan att alls veta din situation här så kan det ju vara läge att diskutera med läkare/psykolog om det är rimligt att du jobbar 100% eller om det kan vara så att deltidssjukskrivning av dig är något som Försäkringskassan skulle godkänna.

Prata också med barnets läkare kring omvårdnadsbidrag om det kan vara aktuellt i ert fall. Den ersättning, om den beviljas, betalas ut från ansökningsdag så kan man ha rätt till det så är det bra att slänga in en snabb ansökan där man fyller i att man vill komplettera muntligt.

Räcker inte 70 800kr i månaden för att få förmånsbestämd del i detta avtal?

1 gillning

När jag läser i pensionsavtalet uppfattar jag att samma lön rapporteras för tjänstepension även när en person är ledig enligt föräldraledighetslagen (dvs även tillfällig föräldrapenning vid VAB).

Från avtalet:

“3 kap. Pensionsgrundande lön

1 § Ålderspension valbar och ålderspension obligatorisk

Den pensionsgrundande lönen beräknas per månad och utgörs av utbetald lön i an-ställningen. Vid retroaktiv löneutbetalning i samband med lönerevision beräknaspremien för retroaktiv lön fördelat per inkluderad månad som retroaktiviteten om-fattar.

I den pensionsgrundande lönen ingår inte kostnadsersättningar (skattefria och skattepliktiga).

Under ledighet till följd av

a) sjukdom, arbetsskada eller olycksfall med ersättning enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110, SFB) avseende sjukdom, samt under sjuklöneperioden enligt lag (1991:1047) om sjuklön (SjLL),

b) föräldraledighet med stöd av föräldraledighetslag (1995:584) eller

c) graviditet med rätt till graviditetspenning enligt SFB

beräknas den pensionsgrundande lönen med bortseende från det löneavdrag som föranletts av ledigheten. Lön eller annan ersättning som utgör en kompensationför löneavdrag på grund av sådan ledighet ingår inte i den pensionsgrundande lönen”

Det skulle betyda att du inte tappar tjänstepension alls.

Dubbelkolla det med din löneavdelning och SPV.

I så fall räcker det att ditt ex kompenserar för inkomsttappet. Föreslår att han betalar in hela tappet före skatt. Det är stor risk för andra konsekvenser än tappad tjänstepension av att vara borta så mycket, t ex inte läge för befordran.

Du tappar eventuellt inte allmän pension med den lönenivån du har. Så länge deklarerad årslön överstiger 8,07 inkomstbasbelopp. Annars tappar du 18,5% på lönedelar upp till 8,07 inkomstbasbelopp.

Tillfällig föräldrapenning från försäkringskassan ger också allmän pension.

“Vård av barn (vab) och pension

Du kan få ersättning för vård av barn (vab) från Försäkringskassan. Ersättningen kallas tillfällig föräldrapenning och är pensionsgrundande för den allmänna pensionen, precis som andra skattepliktiga ersättningar. Inom vissa kollektivavtal sker inbetalningar till tjänstepensionen vid vab. Fråga din arbetsgivare vad som gäller för dig.”

Hoppas dottern mår bättre snart.

1 gillning

Tack för beräkningar!

Det stämmer väl överens med vad jag fått fram med ChatGPT :slightly_smiling_face:

Däremot skulle min VAB-ersättning vara pensionsgrundande, stämmer det? Mina beräkningar nedan.

VAB 50% ger lön 35 400 + ersättning F-kassan 13 800 = 49 200.

VAB 67% ger lön 23 364 + ersättning F-kassan 18 800 = ca 42 200

Minskad pensionsgrundande inkomst ca 7000kr x 18,5% = 1295kr

Då blir mitt bortfall av inkomstpension och premiepension 1295kr. Har jag uppfattat det rätt?

Redigerat:

Ser nu att jag fler svar här, mycket att ta hänsyn till och inte så lätt.

Bra tips om egen sjukskrivning, hade en kollega som flaggade för det men svårt att få med allt.

Jättestort tack för all omtanke och engagemang :heart:

Vad säger din chatGPT-kalkyl?

Hade varit intressant att höra.

Ja, all föräldrapenning är pensionsgrundande i den allmänna pensionen upp till 8,07 inkomstbasbelopp i årsinkomst.

Kommentar om sjukskrivning, sjukskrivning är för personer med egen sjukdom och inte för situationer där livspusslet påverkas av att en anhörig är sjuk.

1 gillning

Tänk på att den pensiongrundande lönen i den allmänna pensionen bara är 93% av den faktiska lönen.

1 gillning