Hur bör en startup entreprenör spara/investera?

Hej alla,

Jag är i början av min resa mot att bli en startup entreprenör, och jag siktar på att bygga ett scaleup/gasellföretag. Detta innebär inte bara ett betydande risktagande utan även att investera både tid, energi och kapital. Jag är medveten om att detta kommer att kräva att jag har både startkapital för företaget och en ekonomisk buffert för att täcka mina personliga utgifter under tiden jag inte kan ta ut lön.

En viktig del av min planering är också att tänka på mitt pensionsparande. Att starta eget innebär att jag inte kommer att ha förmånen av arbetsgivarens pensionsinsättningar, vilket ökar behovet av att själv investera och spara för pensionen.

Min största utmaning just nu är att jag fortfarande utforskar olika branscher och affärsmodeller. Jag är mitt i en fas av prototypande och iterativa processer, vilket innebär att jag kan behöva allt från 2 månader till 5-6 år för att hitta rätt affärsidé. Detta gör det svårt att exakt förutsäga när jag kommer att behöva startkapitalet. Dessutom, med tanke på pensionssparandet, siktar jag på att börja använda dessa pengar om cirka 15 år.

Med denna bakgrund, skulle jag uppskatta alla förslag, idéer och tankar ni har om hur jag kan utforma en spar- och investeringsstrategi som passar för en aspirerande startup entreprenör. Hur bör jag balansera behovet av likviditet för min startup med långsiktigt sparande för pensionen?

Tack på förhand för er hjälp!

När det är så många komponenter är det nog bäst att prata med en oberoende finansiell rådgivare så att de kan sy ihop något som är optimalt för dig.

Det är inte så dyrt och det finns en bra tråd på rekommenderade rådgivare här på forumet. Själv gillar jag småspararguiden om man vill ha det billigt och bra, samt Henrik Tell om man har en stor mängd kapital. Lycka till!

https://rikatillsammans.se/forum/t/oberoende-finansiella-radgivare-och-radgivning-lista-tips-och-saker-att-tanka-pa/

Du bör bootstrappa. Läs boken 100$ Start-up av Chris Guillebeau

1 gillning

Tack @Pareto Det är jag medveten om. Men ditt svar täcker inte riktigt mitt dilemma. Det gäller fortfarande att ha kapital att skjuta in i bolaget utan investerare och att samtidigt ha buffert för att kunna ha energin att bygga ett unicorn bolag - inte hållbart på sikt att ha det som side-hustle. Så någon gång måste jag gå utan lön samtidigt som jag inte tar ut lön ur bolaget då det skalas upp och anställda tar lön innan jag får ta utdelning.

Då är dilemmat att hur jag ska spara till buffert/kapital respektive pension. Är det att vänta med att sätta av till pension på börsen till jag nått buffert och kapital jag behöver, för att sedan investera till pension? Eller att göra 50/50, att sätta av hälften till pension och hälften till buffert+kapital? Notera att jag inte heller vet när jag ska säga upp mig och satsa på bolaget utan anställning.

1 gillning

Ska du använda pengarna till löpande utgifter/inversteringar bör de placeras på sparkonto. Förslagsvis i bolaget för att skilja ekonomin från den privata.

Jag förstår inte riktigt. Du vill starta ett snabbväxande bolag, men du är inte klar över vilken bransch eller affärsmodell?
The world is your oyster, liksom?

1 gillning

prototypande

Tolkar jag det rätt som att du då har en produkt (eller i alla fall en konkret idé) men att du utforskar inom vilka branscher den kan användas?