Hur bör jag beräkna ett skadeståndskrav?

Min arbetsgivare har precis köpt en bostadsrättslokal i en BRF.

I prospektet står att läsa att det ingår ett källarförråd samt att bredband ingår i avgiften.

Nu har det visat sig att tillhörande förråd inte finns för lokalen och att bredband enbart ingår för privatpersoner i lägenheterna.

Detta kommer göra att vi behöver skaffa ett förråd, vilket av naturliga skäl kommer hamna en bit ifrån och ställa till med en del problem då vi kommer att behöva ta oss till förrådet lite nu och då. Hur ofta är svårt att bedöma i nuläget men i vart fall någon gång per år.

Vid dessa tillfällena kommer det så klart bli omständigt och ta en del arbetstid i anspråk.

Bredband är inga stora pengar men vi har betalat en hel del för en lokal med låg avgift och bredbandsavgiften kommer att i vart fall hamna på närmare 20% av den totala kostnaden.

Har efter kontakt med Mäklarsamfundet fått klarhet i hur vi behöver gå tillväga med krav på prisavdrag men vet inte riktigt hur vi ska beräkna nivån på kravet.

Att ta fram beloppen per månad är inget problem men hur bör vi räkna på det framgent?

Det skulle jag gärna vilja få tipps på från er i forumet.

Kan det rentav vara någon som stött på liknande problem?

Hur tar vi tex hänsyn till rimliga prishöjningar i framtiden?

Hur länge i framtiden ska vi räkna på att vi drabbas?

Är det andra parametrar vi bör tänka på?

Vi har för avsikt att bli kvar.

I nuvarande lokal har vi huserat i 15 år.

Har haft liknande problem. Pratade med jurist och läste på en jäkla massa, men är bara lekman.

Tekniskt sett är det ett prisavdrag du är ute efter, inget skadestånd.

Det kan beräknas på tre sätt, första är huvudregel men tror andra är mest tillämpbar i ert fall då det bara handlar om löpande kostnader:

• Skillnaden i värde med/utan det som uppgivits. Dvs ta in ett utlåtande från en mäklare om vad värdet är utan de här grejerna och ta differensen som krav.
  • Månadskostnaden multiplicerat med tio år. Dvs bredbandsavgift + förrådshyra * 120 månader.
  • Kostnaden för att ställa fastigheten i det angivna skicket. Dvs bygga ett förråd (inte rimligt) och dra in bredband (mer rimligt).

Om beloppet är under eller bara strax över gränsen för förenklat tvistemål så rekommenderar jag det, när de ignorerar ert skadeståndskrav sen.

1 gillning

Gränsen för förenklat tvistemål är tydligen 28 650:- för 2024 så det kommer bli ett högre ”krav” på prisavdraget än så.

Du skriver att du rekommenderar ett förenklat tvistemål om prisavdraget hamnar kring det.
Menar du att du inte rekommenderar att man går vidare annars?
Eller syftar du på något jag inte förstår?

Om det behöver dras i tingsrätten så kommer juristkostnaden äta upp massor av pengarna ni får ut. Så om man vinner 35 000 men juristen ska ha 25 000 så hade förenklat tvistemål gett mer pengar i slutändan, eftersom du slipper ha jurist med.

3 gillningar