Hej!
Jag hade tänkt börja investera på börsen. Jag har en likviditet på ca 80 000 kr, som jag gärna går all-in med, och tänkte månadsspara ca 3500 kr varje månad. Jag fyller snart 18 år och har, så vitt jag känner, två perspektiv, ett 3 - 5 år och ett 10 - 15 års-perspektiv. Enligt min research så verkar den globala barnportföljen med 90/10 som en bra idé för det längre perspektivet, men jag är lite kluven på det kortare. Nybörjarportföljen med 60/40 känns alltför trygg med tanke på min ålder och situation. 70/30 känns som en bra grund, men jag har svårt att avgöra - speciellt med tanke på det skakiga läget på börsen.
Frågor:
- Är 3 - 5 år en bra period för 70/30? Om nej, vad hade passat bättre?
- Passar 90/10 för 10 - 15 års-perspektivet? Om inte, finns det något du kan rekommendera istället?
- Bör jag månadsspara mer i någon del eller dela upp det 50/50?
- Jag funderar på att använda fondbotten Lysa för båda, finns det några negativa aspekter som jag bör se upp med?
- Låter det mest sunt att investera en majoritet av min likviditet i det långa eller korta perspektivet? För mig så känns det mest logiska att lägga in en majoritet, säg 60 000 kr, i det kortare 3 - 5 års- perspektivet då det är de pengarna som jag faktiskt kommer att använda mig av inom en "snar" framtid för att, troligtvis, fixa kontantinsatsen till en lägenhet.
Vänliga hälsningar,
Alexander