Hur bör man tänka om sin tjänstepension?

Hej

Jag lyssnar på er pod och tycker den är mycket bra och lärorik. Men jag skulle vilja ha ett avsnitt,som går igenom hur man bör tänka om sin tjänstepension.

Mvh Emma

Instämmer! Många frågor finns det.

Önskar också att detta skulle tas upp i någon podd. Och ställa det i olika scenarion mot den vanliga pensionen och eget sparande på konto, börsen m.m. Olika scenarier kan ju vara att man fortsätter arbeta heltid fram till pensionen, går ner i tid efter efter 50 eller helt slutar jobba. Vad lönar sig t.ex. bäst att göra med tjänstepension och pension om man går ner i tid eller slutar jobba helt, men behöver lite tillskott. Ta av sparade pengar, sälja av från börsen, börja ta ut tjänstepension vid 55 eller pensionen vid första möjliga datum.

Arbetar du t.ex. heltid och börjar ta ut tjänstepensionen vid 55, så riskerar du högre skatt totalt, än om du väntar tills du går ner i arbete och tjänar mindre. Och har man väl börjar ta ut tjänstepensionen går det inte att pausa. Innan jag visste detta, hade jag en fundering på att börja ta ut vid 55 och investera pengarna själv. Jag tor också jag läste att det är olika skattesatser beroende på när man tar ut pensionen eller om det var tjänstepensionen.

En svår avvägning. Det är ju bara i nuet vi kan leva, och vi vet inte om vi har turen att vara såväl friska som vid liv senare om man bara lägger på hög.

En annan aspekt är ju om man vill flytta utomlands.

Så snälla Jan och Caroline, gör ett avsnitt med någon/några inbjudna. Och tack för era övriga poddar.