Jag lyssnade på avsnitt K59 (7 tips)
30 minuter in i podden nämner du, att det gör stor skillnad i vilken ordning man tar ut pensionen
Jag ber dig utveckla detta lite mer konkret
Ulf
Jag lyssnade på avsnitt K59 (7 tips)
30 minuter in i podden nämner du, att det gör stor skillnad i vilken ordning man tar ut pensionen
Jag ber dig utveckla detta lite mer konkret
Ulf
I samma andetag nämndes också att man skulle ta kontakt med en (oberoende) rådgivare för att få hjälp
Jag själv har så långt till pension så jag är ingen expert i ämnet men jag tror att det bland annat handlar om olika skattesatser beroende på vilken tidsperiod man plockar ut pension (både omfattning/frekvens) men också din egna ålder. Enkelt förklarat så kanske du i teorin skattar mer om du plockar ut din tjp på 5 år om du går i pension före din riktålder än om du tagit den på 10 år 3 år efter din riktålder (fiktivt exempel, jag vet som sagt inte de faktiska reglerna).
Det här borde en ekonomiskt kunnig person kunna räkna på själv utan större problem. Sedan kan någon så klart ha en ovanligt komplex struktur (och ovanligt stort kapital) som motiverar att ta hjälp.
Som med allt annat. Problemet med pensionsuträkningar är att alla står inför pension förr eller senare (förutsatt att man lever länge nog) och alla är inte insatta i systemet, skattesatserna, risknivån hos olika förvaltare, “glide path” och annat som spelar in.
Det är väl precis exakt därför det inte finns några vettiga räknare som förenklar ute på nätet och också varför det finns rådgivare som faktiskt får sina tjänster sålda.
Jag känner själv att det krävs en del räknande och funderande utifrån mina egna förutsättningar för att jag ska få det rätt och då har jag haft en enda arbetsgivare och tjänade aldrig över brytgränsen.