Råd gällande flytt av Tjänstepension

Halloj!

Tänkte skriva mitt första inlägg här om lite råd gällande tjänstepension.
Jag är nyss fyllda 29 år och har idag drygt 50.000kr sparat i tjänstepension, där 30.000 ligger hos SPP, 17.000 finns hos AMF samt verkar jag ha 6000 i Skandia också.

Det jag undrar är med att jag har det lite utspritt efter haft olika arbetsgivare, om det är mest värt och flytta allting till en och samma platform?
Har idag ett privat ISK sparande hos Avanza så funderade om skulle flytta till dom och använda deras ”Autopension” tjänst. Någon här som använder den själv och tycker den verkar bra? Eller om vet ett bättre alternativ?

Skulle uppskatta enormt hjälp och tips då tycker tjänstepension är väldigt svårt hur man ska tänka samt resonera.

Hej.

Jag flyttade mina tjänstepensioner i vintras. Tyvärr så är de inte helt smidiga att flytta, då de är delvis låsta till vissa tjänster. Men det brukar finnas ett par ok val, beroende på avtal.

Kolla in Flytta ditt kapital

Sen har småspararpodden ett vettig avsnitt på ämnet som kan vara värt att lyssna på.

Ja, det är värt det. Dock måste de gå att flytta ihop och det går inte alltid.

Det normala med mindre potter är att avgifterna äter upp dem så att det i slutänden inte blir något kvar.

Flytta allt du kan till ett ställe, jag har flyttat allt jag kan till Avanza, där är inga extra avg

Kanon, tack för tips om podden! Den ska jag lyssna direkt :slight_smile:

1 gillning

Supertack för svar, verkar som det är bäst med responsen jag fått :slight_smile:

1 gillning

Hur vet man om det går att flytta eller ej? Kan man fråga Avanza om det?

Kanon, tack för svar! Då ska jag nog göra det :slight_smile:

Hej KjellWin,

Jag gjorde precis det du gjorde för ett par år sedan , och det kan vara en frustrerande resa.
Jag skulle först gå in på minpension.se och välja Intjänad pension, där kan du se hur mycket du har tjänat in och hur pengarna är placerade nu.
Längst ned på den sidan bör du se dina tjänstepensioner.
Slår du dessa namn i en sökmotor skall du se att du kommer till paraplyorganisationen för de olika tjänstepensionerna. På respektive sida så kan du se vilka val du kan göra. Ibland kan man föra över pengar till Avanza, ibland inte. Var noga med att se över avgifterna på respektive val och titta på vad de innehåller. Skillnader i avgift på säg 0.10 till 0.30% i avgift låter inte mycket men blir en rejäl slant du missar på sista raden.
Jag skulle också överväga att jämföra “autopensionerna” som erbjuds där. De brukar kallas entrélösningar på finanslingo.
Har du tur så har du en bra förhandlad lösning med en tillräckligt bred globalfond till ett pris du inte kan få någon annanstans.
Flytta inte för flyttandet skull utan ha tittat noga på alternativen, behöver du hjälp brukar communityn komma med bra inspel, jag använde mig av det när jag gjorde det. Podden Melwa nämnde har en del kloka inspel med.

I och med att du är så pass ung är det toppen att du tänker på sådant här nu och gör rätt från början.
Jag skulle också se över om pengarna är placerade i en traditionell förvaltning eller fondförvaltning.
Jag skulle tro att killarna i podden rekommenderar det senare. När man är så ung är det värt att ta lite högre risk. När du är säg 50-55 kan det vara värt att anlita en oberoende rådgivare som kan gå igenom dina tillgångar för att se om du behöver göra justeringar. Observera att det INTE skall vara din bankman som gör denna rådgivning utan en helt oberoende rådgivare som tar betalt per timme och som har god renommé.

Ett sista tips är att lägga en slant (en tusing eller mer om du kan, det viktiga är att du sparar, så det passar dig) i en global indexfond i en ISK som du låter ticka fram till pension för att sätta lite guldkant på tillvaron när det är dags att gå i pension, jag ångrar djupt att jag inte gjorde det själv när jag var i din ålder, jag hade varit multimiljonär nu.

Gör ett gediget jobb nu, ta hjälp om du så behöver och glöm bort detta i 25 år så sköter de sig själv. Njut sen av att du har gjort ett bra jobb och ägna dig åt att ha trevligt i livet istället.

Vänligen FJ

2 gillningar

Du ser det på Minpension.se.