Hur bor ni? Berätta!

3a BR i kranskommun till storstad. Enligt hemnets beräkningar så är värdet nu kring 4 mkr. Huset är från 60-talet, badrummet börjar ha lite slitage på sina ställen, men i övrigt är lägenheten fräsch. Välskött förening. Bor nära barnens pappa, skola och mitt jobb - i denna fas i livet prioriterar jag närhet i vardagen för att förenkla livspusslet. Att bo i hus/bygga nytt här är en omöjlig ekvation som ensamstående med min lön!
Däremot drömmer jag om ett torp/sommarställe för miljöombyte och hobbyodling, inte hittat rätt ställe än bara.

2 gillningar

Ajdå, synd på ROT men ändå tur i oturen. :blush:

I efterhand så hade vi tjänat betydligt på att bygga större från början men det var ju bara tänkt som ett sommarboende i ca 6 veckor per år…

Har inte köpt så mycket byggmaterial de senaste åren, blev lite halvt chockad över prisökningarna. Nästan så vi vill ställa in bygget. :face_with_peeking_eye::sweat_smile:

Köpte vårt hus på landet utanför en större stad för snart 25 år sen, har sen dess tredubblats i värde. Äger också en lägenhet inne i storstaden som vi köpte så att barnen har nånstans att bo när de pluggar och nu har vi även köpt en fastighet där vi planerar bygga något på sikt.

BR, tyvärr.

<100 kvm, tre sovrum, två badrum, nära tunnelbana, buss och pendel, ca 15 min till city. Helt ok hoods, inte så många portsprängningar. Blandat folk.

Skulle gärna bygga nytt. Problemet då blir att lämna sitt relativt centralt belägna boende, behöva bil och pendla till arbeten.

3 gillningar

I en liten by i norrlands inland i 100+ år gammal släktgård på ca 600 kvm. Trivs förträffligt! Igår promenerade jag runt under stjärnhimlen och beskådade norrsken :heart_eyes:

31 gillningar

Hyrestrea från 40-talet centralt i Göteborg. Trivs oförskämt bra. Nära till, lägger i snitt 70:-/mån på transport och får mycket vardagsmotion på köpet. Verkligen insett att för mig är det livskvalité att leva lokalt. Att ha affärer, jobb, skola och träning inom promenadavstånd ger så mycket.

Vardagspussel och logistik är inte ett problem i mitt liv trots ensamstånde småbarnsförälder med intensivt arbete. Nästan så att jag skäms att avslöja hur mycket tid jag har över.

6 gillningar

Låter magiskt

1 gillning

240 m2 tvåplansvilla plus källare och vind, ca 100 år gammalt. Trivs som fisken i vattnet. Alla detaljer är gjorda med så hög kvalitet. Skruvar man sönder ett dörrlås kan man se att det är gjort i staden. Snacka om lokalproducerat.

Uppvärmningskostnaden talar vi mindre om, huset läcker värme som ett såll :sweat_smile:.

Nära till skola och jobb behöver egentligen aldrig ta bilen om inte barnen krånglar.

Tur att vi har tre barn, annars skulle jag aldrig kunna unna mig den här lyxen.

5 gillningar

Hyresrätt på 40m2. Fem minuters promenad till affären och ca 10 minuters promenad till jobbet. Betalar 4000 kr/månaden vilket får anses ganska normalt på en mindre ort. Behöver ingen bil i vardagen och hyr de få gånger jag måste ha en.

Har haft tankar på att köpa hus och hade kunnat det om jag velat, men jag är för bekväm av mig för att ta hand om ett hus och jag kan heller inte föreställa mig att bo kvar här på längre sikt.

2 gillningar

Sålde precis mitt hus i Stockholm som jag bott i över 20 år.
Köpte en fastighet på liten ort med två sekelskifteshus på för 25% av vad jag fick för huset i Stockholm. Efter renovering så är målet att leva gott på hyresintäkter och avkastning på pengarna som blir över.

9 gillningar

Bor i en 2a men äger ett hus som min exfru bor i på annan ort.
Försöker sälja men det är riktigt segt.

Men det funkar ändå helt ok.

Har ett fritidshus själv, får vi huset sålt vet jag inte riktigt vad jag vill.

2 gillningar

Bor i en arrenderad stuga (vinterbonad) på 70 kvm. 3 rok med sambo och vovve. Helt ok skick men inte nybyggt. 1 mil cykel till jobbet i Jönköping och naturen utanför dörren så trivs ypperligt.

Vi äger även ett radhus närmare civilisationen som vi hittills behållit för bonusbarnens skull som bor där med sambon ibland. Var från början en nödlösning då hunden varken klarade barn eller radhus. Nu letar vi efter ett boende som uppfyller alla våra krav med hund och barn men inte hittat det ännu. Dubbelt boende är dyrt. :face_with_peeking_eye:

6 gillningar

Bostadsrätt i Stockholm, nära vattnet och nära till allt. En tvåa på ca 50 m2.

Tyvärr skulle det kosta en miljon till kanske att byta till en trea i motsvarande läge.

1 gillning

Bor på landet utanför mindre stad, i Finland dessutom. Villa byggd 1994, första ägaren en företagare med grävmaskin fixade tomten på 7000m2 väldigt fin med 3 stenmurar bland annat. Nivå skillnad från golvet inne i huset till lägsta punkten på tomten är ca 9 meter. Han sålde huset efter 16 år, andra ägaren var en förmögen man och total renoverade hela villan på 290m2, asfalterade bland annat uppfarten som är 200m och hela gårdsplan, fixade utebelysning längs med uppfarten och även runt gårdsplanen och huset. Nu bara bor vi där, en familj på 4 personer och mår bra. Målade dock om huset i sommras från blått till vitt, mycket nöjd.

5 gillningar

Fru och jag i en BRF lägenhet från 2018 på 69 m2 i mindre stad, ca 4000 kr i avgift, inga lån.
Gångavstånd till affärer mm, trivs mycket bra.
Vi har ägt ett gammalt hus som vi renoverade en del, aldrig igen.
Drömmen hade varit ett litet nytt hus väldigt centralt, men bygga nytt hus är omöjligt om man som vi, vill bo riktigt centralt då det inte finns några tomter kvar. Sen är det väldigt bekvämt att bo i en BRF och slippa tänka på underhåll mm.

3 gillningar

Bor (numera ensam m katten Pop som enda sällskap) sen snart 21 år i (ena halvan av) ett parhus från 1928 i utkanten av Malmö med ett stort rekreationsområde på andra sidan gatan. Tar 20 minuter att cykla upp till centrala stan.

95 kvm på två plan plus 55 i källaren. 500 kvm tomt. Värd ca 4 M.

Älskar mitt hem och det här är rena mardrömmen för mig:

Inte ’det underhållsfria’ i sig så klart, men jag älskar gammalt. Själen, känslan, rejäla material. Charmen.

Vet inte exakt men, det är något med det gamla/äldre som jag endast upplevt i nga enstaka mer moderna boenden - både mina egna som andras. Nånstans efter 60-talet så händer något i byggande som principiellt gör yngre hus/lghter ointressant för mig. Så vi är alla olika, även gällande detta!

13 gillningar

Håller med dig till 100!
Man använde mer gedigna material förr och det känns mer ”riktigt” på något sätt!

Håller med om själen i huset!

Det enda som hade varit skönt för mig mentalt är känslan av underhållsfritt!:innocent:
Garantier på vitvaror osv som numera är sååå dyrt !:blush:

1 gillning

Lägenhet i BRF, fyra på 111 kvm i Malmö.
70% belåning och total boendekostnad på ca 18 000kr.

När vi blev med barn (2019) bestämde vi oss för att flytta hem till Sverige från Sydamerika och till min gamla stad, Malmö. Vi kom fram till att vi vill bo hyfsat centralt och i lägenhet. Nu har vi sedan maj i år landat i en BRF som vi trivs väldigt bra i. Vi prioriterade närheten till allt och att vara bil-fria framför ”friheten” med hus och trädgård.

2 gillningar

Townhouse/stenhus/byggnadsminne från sent 1600 tal med havsutsikt, kakelugnar, skeva väggar och allt sånt, moderniserat med varsamhet. Sen en liten gård på landet med skog och mark från sent 1800 tal, där mest jag själv är kanske 3-4 mån per år.
Nybyggda hus är och har alltid för mig varit själlöst och tråkigt.

8 gillningar

Jag och maken bor i borätt i utkanten av Umeå, ca 105 kvm - 6000 kr/mån inkl garage och internet.
Bott här i 20+ år, knappt några lån kvar, och värdet har stigit. (Grannarnas lägenheter går för med 1-2 miljoner mer än vi köpte våran.)
Inväntar stambyte, planerat om några år, innan vi funderar på att renovera kök/badrum som är från föreningen byggdes 89/90 - inte så fräsch/modernt längre, men duger…

Sommartid flyttar vi till ett litet härbre på ca 15 kvm i två våningar, i Dalarna. El är indraget, men vatten finns i brunnen eller i sjön. Här har vi planer på att isolera för att kunna utnyttja platsen längre tid på året. Båda två trivs mycket bättre här - nära till skog och mark, med “egen” (delas med släktingar till maken) brygga vid Siljan.
Så när maken går i pension (om ca 10+ år) funderar vi att flytta närmare härbret - troligen en mindre borätt.

3 gillningar