Tyvärr? Bor själv i borätt, så är lite nyfiken…
Förstår att det är stor skillnad på nyproduktion (inget jag skulle fundera på direkt) eller en äldre väl fungerande förening (som jag ha turen att bo i).
Skulle aldrig falla mig in att bygga nytt med tanke på kostnaden. Jag vill uppleva världen och göra roliga saker, inte lägga tid och pengar på en bostad. Därför har jag sålt radhuset och flyttat till en nyproducerad 2:a (eller inte längre så ny, men den var ny när jag flyttade in 2019).
Jag vill ha det billigt, förutsägbart och praktiskt. Om jag beslutar mig för att bo utomlands i några månader så ska inte mitt permanentboende vara ett hinder. Nu kan jag bara låsa dörren och gå (och se till att någon vattnar blommorna). För mig är det ett rikt liv. En nyproducerad fastighet finns inte i mitt rika liv (mer än om jag skulle få för mig att hyra en utomlands).
Kedjehus från wihlborgs byggt 1966 i en av Skånes dyrare kustorter. Belåning på 50%.
Fint renoverat, ej av oss dock. Vi kommer inte ödsla pengar på renovering för att det ska vara präglat av oss eller något sånt dumt. Renovera gör vi när det behövs, av ålder eller för att något är trasigt.
När våra 4 barn inte bor hemma, eller bara något är kvarvarandes tänker vi oss bostadsrätt eller hyresrätt. Slippa ta hand om hus, spendera mycket tid resandes och liknande.
Fiber indraget 2024? Nej. Trots att det finns en nod i källaren.
Demokratisk ordning? Nej. Maktfullkomliga gubbslem.
Ordning och reda på stammar och annat underhåll? Nej. Lappa och laga och tjaffsat med medlemmarna.
En enda laddstolpe med 21 parkeringsplatser och 3 garage? Nej.
Tyvärr är föreningen för liten för att en alternativ styrelse skulle kunna bildas och ta över, med vetskap om att man har att göra med dom här människorna.
Tror jag skulle flyttat för länge sedan, om det fungerade så dåligt…
Man bör inte chansa och flytta till en mindre förening. Minst 100 lägenheter skulle jag rekommendera. Jag kände till stambytesproblematiken, vilket var en flagga, men lägenheten i sig hade många + så vi chansade. Nu är det inte hemskt att bo här på nått sätt, men det kunde ha varit bättre med en normalt fungerande föreningsdemokrati.
Jag hade absolut flyttat om jag var singel utan barn. Nu är det för jobbigt. ![]()
Nej, äganderätt ftw.
BR-radhus, 1,5 plan med källare, 108 kvm. Byggd i början av 50-talet och med tidstypiska inslag kvar (som liten serveringsgång o sopnedkast i köket). 10 min promenad till centrum. Mindre kommun i Skåne. Egentligen för stor bostad för en person men för bra för att byta bort innan drömboende dyker upp.
Brf lägenhet (4:a på 100 m2) i Stockholm. Fastigheten är från 1910 och lgh har en takhöjd på 3.70 m, vilket ger den en väldigt härlig rymd och “luftighet”.
Vi trivs bra.
Det är långt ifrån problemfritt att bygga nytt
Bor på en skogsgård i ett tvåplanshus med källare.
Byggt i början 1900-talet, totalrenoverat på 60-talet och då passade man på att gräva ur så det blev en riktig källare.
Sedan vi flyttade in(10 år sedan) har vi renoverat i omgångar och har nu gått om i princip hela huset en gång till.
I efterhand hade det nog varit smidigare att riva huset och bygga nytt, men det hade blivit väldigt bökigt att fixa tillfälligt boende och vi hade blivit tvungna att anlita hantverkare eftersom jag omöjligt hunnit med det på lediga stunder efter jobbet.
Har även några ekonomibyggnader och jordkällare som vi håller liv i. Dessa ska rivas och byggas om till mer funktionella byggnader när tid finnes.
4km till närmsta by där det finns en liten lanthandel och dagis där våra barn går.
Vi har 2 mil till närmsta samhälle med ordentliga jobbmöjligheter och högstadieskola/gymnasie.
Min fru pendlar 2 mil enkel resa och jag 4.
Kollektivtrafiken består av en busshållplats i byn där det avgår en buss på morgonen och sedan kommer den tillbaka på eftermiddagen. Den är tajmad så det fungerar hjälpligt för ungdomarna som går i gymnasieskola 2 mil bort.
Bor i nybyggt hus i Danderyd, färdigställt 2023. Total yta 412 kvm, boa 286.
Värderat till 24M, energiklass A.
Var en otroligt stökig resa då vi köpte ett hus på samma tomt som vi egentligen skulle bo i men som vi var tvugna att riva, stämma gamla ägarna, bo i en annan lägenhet under 4 år. covid höll på samtidigt osv.
Men nu har vi kämpat oss igenom detta och kommit ut på toppen.
Ren nyfikenhet: Enormt garage?
Jag gissar på:
Inbyggd Helikopterplatta
Mancave
Undergjordisk bunker
Innerstaden/Centrala Göteborg.
Bostadsrätt, En Trea, värd mellan 4,5-5Milj. Inga bolån efter årsskiftet. Flyttade in 2016.
Två vuxna (under 40år) och två barn (under 4år).
Planerar att flytta till större inom 18-36 månader och här håller vi på och diskuterar för fullt hus vi skall göra/planera kring vår ekonomi.
4 rum, 125 kvm, hyresrätt, centralt. 11k/månad.
Letar efter hus på annan ort, så att man kan bli en grinig gubbe med bössan i hand på verandan. Givetvis sittandes i en gungstol.
Utkikstorn varifrån man ser betongpöbeln åka kollektivt till fabriken? ![]()
Jag skojar @Tidigpension - men berätta gärna. Det är mer än min bottenvåning så nyfikenheten tar över.
en stor källare som egentligen har samma standard som övriga huset men som inte får räknas som BOA.
GYM, tvätttuga nr 2, en separat lägenhet/kontor med egen ingång, kapprum, stor entré för barnen, garage + cykelrum + förvaringsutrymme på 30 kvm.
Inte riktigt så, men iaf ett bra utrymme för min BMW X7 ![]()
Enplansvilla på knappt 100 kvadrat exkl källare från 1973. Relativt välrenoverad förutom en dränering och renovering av gillestuga som vi snart måste ta tag i… Köpte nyligen och huset är värt ca 1,3 miljoner kronor.
Där vi bor är huspriserna så låga att det tyvärr är en miljonförlust att bygga nytt. Hade jag någon gång haft ekonomi till nybygge så hade jag gärna gjort det, men det lär nog aldrig hända.
Kan sticka ut hakan å säga att vi nog har den lägsta boendekostnaden av alla här… ![]()