Ok, jag synar. Min nettoboendekostnad det senaste decenniet har gått från ca -30 till ca -80 kSEK/månad. Inte räknat med några stegringar i värderingar, heller, utan rent kassaflödesmässigt.
Spöar du det är jag mäkta imponerad och ber ödmjukast om en redogörelse för hur du burit dig åt…
Standardfamilj på två vuxna och två barn under 10 år, bodde tidigare i funkisvilla från 30-talet. 2021 tröttnade vi på att äga, sålde huset och flyttade till nyproducerad hyreslägenhet i parhus på mindre ort. Bor nu på 125 kvadratmeter i två plan, liten inhägnad tomt med fram och baksida till vårt förfogande för mindre odling etc. Skogen runt hörnet och 20 min från stan.
Trivs otroligt bra som hyresgäst och hela familjen har ökad livskvalitet. 125 kvadratmeter underhållsfritt boende - om något krånglar ringar man hyresvärden. Att slippa äga alla maskiner och pryttlar som kommer med husägande är underbart.
Suteräng-Radhus (fristående fastighet) i Sthlms-förort, värde ca 4,5-5mkr. Tomtyta 400kvm, BoA 112kvm + 14kvm källare, byggår mitten 70-talet. Träpanel. Medlem i en stor samfällighet som bl a äger garage med laddboxar, sophus, postboxar, lekplats mm, så Samfällighetsavgiften blir en del av de månatliga utgifterna (känns lite som en brf-avgift men naturligtvis är den lägre än en brf-avgift)
När vi är klara med renoveringen av våra hus och kan börja hyra ut som planerat så blir det bra med överskott varje månad.
Målet är att vi ska täcka alla levnadskostnader inkl mat, bil, semester etc.
Vi bor i en norrländsk stad i ett parhus på 117 kvm i ett mysig område med 5 minuters promenad till ett handelsområde som har allt vi behöver. Vi har en skog med långa eljuspår 100 meter ovanför huset så bra vinterdagar kan vi ta på oss skidorna på gården och åka upp till spåren. Barnen kan redan från 3 år springa mellan varandra eftersom det är bilfritt område och vi känner grannarna bra.
Vi har 10 minuter till stadskärnan med cykel och behöver egentligen bilen sällan (inte till att handla, inte till att ta oss till våra resp. jobb, inte för förskola osv).
Huset i sig är inget märkvärdigt men har heller inte inneburit några större problem under de 5 år vi bott här. Värderat till ca 3,5-3,8 mkr.
Vi är lite sugna på att flytta ut till någon by utanför stan för att få mer avskildhet och ett hus vi verkligen älskar. Samtidigt tror jag att vi inte riktigt förstår hur bra vi har det där vi bor nu.
Största anledningen till att vi letar annat hus är att vi skulle vilja kunna ge mer utrymme till barnen när de blir större. Just nu är det 3 små små sovrum på övervåningen som ligger vägg i vägg. Vi ser framför oss att ingen kommer få vara riktigt ifred (vilket åtminstone jag har ett stort behov av) på sikt. Nu med små barn är man förstås aldrig ifred men det är ju enligt förväntningar.
Är det korrekt att säga att man har en negativ boendekostnad om man får den genom uthyrning?
Antag att jag har två hus på min fastighet och det ena bor jag i och det andra hyr jag ut för 5000kr mer än vad all total drift kostar.
Det finns ju fortfarande en kostnad för att bo, dock kan den helt eller delvis kompenseras genom att hyra ut delar av bostaden/sälja el/upplåta bete etc
Att de kostnader man har vägs upp av andra intäkter påverkar ju inte kostnaderna i sig.
Eller har ett företag som hyr ut konsulter negativ personalkostnad eftersom dessa troligen genererar mer pengar än de kostar?
Ja. En brf i Sthlm city, en villa utanför Sthlm, ett sommarhus i bästa läge i Sthlms skärgård och en villa i Lund. Vi bor själva i lägenheten på vintern, sommarstugan på helgerna under våren och hösten, villan i Sthlm på sommaren och villan i Lund under semestern. Övrig tid uthyrt och bara sommarstugan i skärgården täcker med dubbel marginal våra egna årliga boendekostnader under sommarmånadernas högsäsong.
Jag har då förvisso inte räknat på alternativkostnader för det bundna kapitalet i fastigheterna, men i min värld trumfar kassaflöden på den här nivån den sortens överväganden hver gang. Det hela bygger på att jag har ett par strukturella fördelar i att hitta välbetalande och problemfria hyresgäster som möjliggör att lägga ner så lite som 3-4 dagar per år i snitt på att hantera allt detta. Det är ganska befriande att få lite miljöombyte så frekvent men ändå vara hemma också.
Bott i brf lägenheter i olika storlek och i små och stora föreningar i Stockholm.
Valde när vi fick vårt första barn att flytta till en mindre ort där vi nu bor i ett mycket centralt radhus med äganderätt (samfällighet ) på 104 kvm plus en massa biyta som vind och garage. Gräsmattan klipper vi på 30 sekunder.
Boendekostnad på ca 2400 kr varje/månad exkl räntan.
Köpte (2016) för 2,6 milj och lån på 1,57 milj.
Eftersom vi har fler boenden tyckte iaf jag att det var viktigt att vi i framtiden själva kan välja om vi vill hyra ut därav var ägande viktigt.
Jag delar tiden mellan en lägenhet i brf i Sthlm city och ett väldigt gammalt hus i södra Europa. Lägenheten i Sthlm är den som är ”nyast” och den är från 1862. Jag älskar gamla hus, har aldrig bott i nybygge och lär inte göra det förrän jag möjligen hamnar på något ålderdomshem.
Intressant. Så skulle jag vilja ha det. Har du lust att berätta lite mer om när och hur länge du är i södra Europa? Tänker ffa på jobb och annat. Har övervägt att skaffa ett hus men funderar en del kring hur mycket vi kommer att ha möjlighet att vara där.
Bra jobbat! Har också en del boenden men hyr endast ut lägenheten i Spanien, Lägenheten i sthlm city har ökat 8 miljoner i värde sen vi köpte den. Hyr ni ut lägenheten också? Något tips på hur man rundar BRF:ens negativa inställning kring det?
Hyra ut är jäkligt bra, kanske skall börja lite mer med det… Upplever dock att man helst måste ha sjöutsikt för att hyra ut sommarhus i skärgården, har ett sommarhus också i skärgården men det nyttjas mest av oss eftersom vi saknar villa i Sthlm tyvärr.
200kvm 1,5plan villa +60kvm garage i förort norr och stockholm.
Passivhusklassat. köpt för snart 10år sedan. Nybyggt och färdigställt som visningshus då han som beställde huset inte fick loss pengarna till det.
Värderat till knappt 10milj i dagens läge men på väg uppåt.
Skulle gärna bygga eget någon dag men det får bli när barn är utflugna och man inte behöver så stort. tror vi skulle klara oss på 120 kvadrat kanske. Uppskattar högt i tak som vi har i vardagsrum/kök idag (drygt 6m). det kommer jag även vilja ha i hus vi bygger/flyttar till i framtiden.
Bor på landet, utanför mindre stad i södra Sverige, med sambo och första barnet på väg. Vi tjänar båda strax över medel, men den geografiska platsen vi valt att bosätta oss på gör att vi kommer förhållandevis billigt undan.
Hyr ett hus på 105 kvm väldigt förmånligt. Betalar ca 7500 kr/mån för hyra och el.
Samtidigt äger vi ett hus som vi renoverar, med planerad inflyttning till våren. Värderat till ca 800 tkr, men köpte det löjligt billigt som ett dödsbo. Det gör att kostnaden för själva huset just nu är förhållandevis låg, runt 5-6 tkr/mån för lånen och den lilla elen som går åt där uppe. Men däremot kostar ju renoveringen både tid och pengar, för vår del dyrare i tid då vi gör absoluta majoriteten av arbetet själva
Har du pratat ordentligt med styrelsen? Hos oss får man hyra ut i begränsad mängd, tex ett par veckor på sommaren, så länge man inte sätter det i system. Det som det faller på för vår del är att det känns som om man vill befinna sig i närheten och kolla till det mellan hyresgästerna. Med sommarhuset som vi hyr ut är det inte lika noga, då räcker det med att städfirman städar och man kan själv vara på annan ort. Men det finns helt klart grova pengar att tjäna på en bra innerstadslägenhet, särskilt nu när hotellpriserna gått upp.
Ungefär 3 mån i södra Europa och resten av tiden i Sthlm. Har ett jobb som medger arbete på distans i perioder utöver vanlig semester. Sprider dock ut det under året så det brukar bli ca 4-5 vändor ned per år. Har många år till ordinarie pension men kommer troligen kunna trappa ned/eller gå helt nånstans vid 50-55 års åldern och då blir det nog snarare södra Europa 70% Stockholm 30% av tiden.
Jag har också möjlighet att arbeta på distans en del men reglerna medger egentligen inte att man jobbar utomlands (av försäkringsskäl). 3 månader skulle definitivt göra det värt att köpa. Jag är mer orolig för att det blir <8-10 veckor per år. Har iofs tänkt att huset ska dra in sina egna kostnader i uthyrning.
Ja, vi hyr ut lägenheten hela sommarhalvåret, när vi inte har lust att bo i stan. Ett bra sätt att runda BRF-styrelser är att sitta i dem själv… Sedan måste man ju vara uppmärksam på att uthyringen går till hyresgäster som inte på något vis besvärar grannarna. Jag har som sagt strukturella fördelar i detta avseende i form av en strid ström av hyresgäster som både betalar ordentligt och i princip inte nyttjar boendet till annat än att sova i, men annars får man se till att sovra ordentligt. De flesta som vill hyra är sådana som ingen vettig person vill hyra ut till.
Tvåa byggd på 50 talet , låg avgift, stor balkong , som min man o jag bor i. 5 min med cykel till centrum i en lagom stor stad. 15 min med cykel till jobbet. Passar oss jättebra att bara kunna stänga dörren när vi vill ut o resa o låta kommunen klippa gräset i parken där vi hänger med lite kaffe ibland. Perfekt liv.
jag har suttit ett antal år själv och ja det är extremt svårt. Försökt lobba mm. Men det är generellt så i många föreningar. Har en bekant som låter sin tvåa mitt i city stå helt tom nu eftersom den förut vänliga föreningen helt enkelt till slut sa stopp. Trots att hyresgästerna alltid varit skötsamma. Nu bor jag inte i en liten förening men i små föreningar är det ännu svårare. Extremt svårt i små föreningar att få de boende att engagera sig i föreningen och då funkar det ännu sämre att hyra ut.