Jag ger ogärna aktietips och tänker inte göra det nu heller! Om man är osäker och/eller ointresserad av själva analysdelen så tycker jag att man börja med att tänka på “rolig”. Köp lite av några aktier som som har produkter eller tjänster som du gillar. Då blir det roligare att följa hur det går och förhoppningsvis också att analysera varför det går som det går.
Jag köpte mina första aktier för ungefär 30 år sedan och hoppas att jag är skapligt rationell i mina beslut vad jag ska köpa och sälja och använder hjärnan mer än hjärtat! Jag tycker ändå att det är roligt att ha mindre poster med aktier i bolag som har produkter som jag gillar. Det ser jag mera som ett nöje än som en investering men jag tycker ändå att det är till hjälp för alla mina aktieaffärer eftersom det är roligare att analysera varför det går som det går i de aktierna och det lär jag mig av.
Just nu har jag bl.a. Mackmyra, som rent ekonomiskt har varit en dålig affär, och LVHM, som ekonomiskt har varit en lysande affär. Mackmyra har som sagt varit en dålig affär rent ekonomiskt men som aktieägare får jag intressant information om bolaget och även erbjudanden om upplevelser ibland. Bl.a. så blev vi inbjudna till en väldigt trevlig ginprovning för ett par år sedan.