Hur få bäst avkastning på bufferten?

Jag har 150k i buffert, 50k av dessa skall användas tidigast om 6 månader, men kanske inte förrän om 1 år. Resterande 100k vet jag inte när jag kommer använda; bara om det händer något oväntat. Om något går sönder eller om jag skulle bli av med min inkomst/behöver flytta etc.

Låter det som en bra idé att binda dessa 50k i 6 månader hos Svea till 2,9% ränta?

Var bör jag placera övriga 100k till högst ränta (vill inte binda dem)? Just nu ligger allt på vanligt sparkonto hos Avanza med endast 1,3% ränta…

Så du har en annan buffert ifall frysen eller bilen går sönder?

Jag har endast ca 5000 på lönekonto för Swishens skull, sedan ”lillbuffert” just nu i Plus 1 rörligt med 2,55% ränta och resterande buffert bundet med högre ränta, siktet på när jag kan tänkas behöva de pengarna.

Och två avgiftsfria kreditkort varav det ena används dagligen och det andra agerar lättillgängligt buffert.

Låter som mycket krångel för lite pengar.

En buffert är en försäkring mot oförutsedda och förutsedda händelser, låt den kosta utan att grubbla över några hundralappar.

4 gillningar

De pengar som jag behöver ha omedelbar tillgång till förvarar jag på ett sparkonto (1,5 %). Realistiskt sett finns det inte så många alternativ om man vill ha pengar som man kan komma åt ”just nu”.

Personligen gillar jag att vara mer eller mindre likvid och inte låsa in något.
Indirekt kan ju pengar i aktiefonder/räntefonder bli ”inlåsta” om värdet precis är nere men…

-100 000 Kreditkort
5000 Debetkort/swish
0-45 000 Sparkonto på nischbank (0-1 år)
0-45 000 Räntefond (1-3 år)
100 000 Aktiefond (5+ år)

Oförutsedda utgifter som jag vet kommer kunna betalas med kort använder jag en kortkredit för, pengarna placeras i en mix av aktiefond/räntefond/sparkonto beroende på hur mycket variation jag vill ha

Jag har Skandiabanken för inkommande pension och autogireringar / räkningar. Jag tömmer det så snart allt är betalt och överför alla resterande stålar till Northmills sparkonto med fria uttag, som har 1,8 % ränta. Använder det för att bygga upp buffertkapital vilket sedan överförs till Northmills 3-månaders konton med högre ränta, typ 2,5 %. (Har f.n. 2 st som rullar.) Behövs en större slant snabbt, är överföring från sparkontot till Northmills kortkonto med 1 % ränta ögonblicklig. Nortmillkortet är ett gratis debetkort helt utan avgifter, även utomlands. Från kortkontot swishas stålar tiilbaks till Skandia om det skulle behövas. Kan bli några knapptryckningar men det går snabbt, allt klart på mindre än en minut.

2 gillningar

Bästa avkastningen för bufferten får du genom att ha så liten buffert som möjligt och täcka med kredit ifall behov skulle uppstå : )

3 gillningar