Du får tro vad du vill. Allt jag vill säga att det inte är omöjligt.
Ja. Vinsten mellan “anskaffningsvärdet” när du fick betalningen och den mängden du nu konverterar till fiat (SEK) ska deklareras.
Men pga tidigare nämnda transaktionsavgifter lär det inte vara värt det. Jag skulle behållit det som en kul grej.
Var ju några år sedan jag tog ut något större belopp från kraken till swedbank så jag kan inte garantera att det funkar lika bra nu, vet inte heller hur deras algoritmer ser ut och vad dom tittar på förutom själva beloppet. Har aldrig haft några problem men kan inte garantera det.
Enklast är kanske att fixa ett coinbase kort och handla med direkt eller ta ut med. Tar typ 2 veckor att få hem kortet och efter först lyckade uttaget strular det aldrig.
Det kanske är det säkraste om man måste vara 100% säker på att inte få något låst konto är nog just coinbase kort eller revolut konto och kort. Du kan föra över bitcoin direkt till revolut och sen växla till sek pch använda det vanliga kortet för att handla, eller föra över till annan bank.
Låter som en mardröm när man ska deklarera?
Inte alls. Använder koinly som håller koll på alla konton, transaktioner och räknar ut allt. Tar fram färdiga dokument till deklaration även i Sverige. Kostar en liten slant och blir lite dyrare ju mer transaktioner man gör. Men jag är supernöjd. Hade varit omöjligt att lösa manuellt de åren man hade 8000 transaktioner på ett år.
Trijo.co är det absolut bästa för svenskar som vill köpa och sälja kryptovaluta
Där blir det nog inte så mycket avgift alls för sig jämfört med hos konkurrenterna! Lycka till.
Hur växlar man över från en kryptovaluta till kronor som man kan spendera?
Precis som med aktier så säljer du dina coins sen tar ut fiat valutan till ditt bankkonto. På binance mm är det väldigt krångligt men har du på Trijo så är det enkelt:) Du kan även skicka din krypto till andra kryptoplånböcker men det är lite svårare. Men det är alltid dumt att sälja krypto efterssom det är väldigt svårt att veta vart botten och toppen är. Blir det som senast vid halveringen med över 2000% profit så borde en btc vara värd runt 1milj $ per coin nästa år. Så jag kommer inte sälja på många år. Precis köpt igen efter att ha sålt förra året^^
Hej,
jag använder Bt.cx för att växla. Har fungerar problemfritt nu när jag gjorde det under veckan. Pengarna kommer in till kontot.
Vad gör du om din bank säger nej till kryptoväxling och istället stänger ditt konto?
Krypto är inte så ovanligt längre och jag bytte till SEB när jag börja intressera mig för krypto då dom inte har någonting emot det.
Deklarerade krypto förra året o de gick hur bra som helst.
Jag sätter in mitt innehav på cold storage kryptoplånboken ledger finns inget säkrare:)
Handelsbanken stoppade mina transaktioner.
Använde samma sticka när jag hade min kryptoperiod men den är över nu.
Ledger är bra om du gillar dataläckor, konstiga backuplösningar med säkerhetshål och lite annat sådant där roligt.
Ledger är inget jag hade rekommenderat till någon, det finns mycket säkrare lösningar t.ex. trezor om man vill kunna hålla på med shitcoins (dock ej air gapped), annars Coldcard och Seedsigner.
Via BTM maskiner som bl.a Tyskland(hade kanske??), Portugal och Spanien har.
Själv använder jag ett par olika exchange med tillhörande MasterCard och Visa. Sen får man hitta en lösning på att ta hem kontanter…
Hej, hur praktiskt går jag till väga för att ta ut SEK från Etherium på en Coinbased wallet?
Behöver jag skatta om de är en håva?
Tacksam för Dit svar?![]()
![]()
![]()
![]()
Hej🌹! Ksb jac anvönda BTCX även för Etherium?
nämen Ove, nu låter du som en riktig boomer.
Välkommen till forumet!
Ditt sätt att formulera frågan gör att du framstår som lite ivrig och också oinsatt. Du får ursäkta om jag har fel.
Är det en person du känner väl du fått gåvan (?) av? Om inte skulle jag gräva lite djupare innan jag tog ut. Det låter misstänkt likt bedrägeriverksamhet så här på ytan.