Om du undrar över något kan du fråga så förklarar jag för dig.
På kinesiska företags kontor i Europa och USA talar kineserna kinesiska, och ska man läsa information från HQ så är det mesta på kinesiska. Kan man inte kinesiska hamnar man utanför även om det går att få ett jobb ändå.
Både jag och min sambo tjänar över 100k i månaden och närmar oss en befodran inom ca 12-14 månader som kommer landa oss båda på runt 160-170k var. Vi är ca 30 och bor i Stockholm, jobbar inom managementkonsulting och private equity.
Utöver lönerna så är det mycket andra förmåner som gratis middagar, utbildningar, friskvård, sjukvårdsförsäkring etc.
Inser att vi har enormt bra löner men inom dessa två branscher är det “många” som ligger över 100. Så skulle säga att det handlar mycket om att välja rätt bransch där det finns mycket pengar.
Har haft svårare jobb än det jag har nu fast då i lågmarginalbranscher - då finns det inte så mycket pengar över till höga löner.
Sen ska jag erkänna att det inte gör så stor skillnad som man kan tro att ha över 100 då mycket går bort i skatt. Så om man vill bli verkligt förmögen så behöver man komma åt ägande i form av aktier, optioner , starta eget och göra exit osv. Vårt långsiktiga mål är att komma åt mer ägande istället för att jaga högre löner.
Sverige är kanon för de som vill använda det sociala systemet eller har väldigt låg eller ingen intjäning. Jag ser folk som er som riktigt stora hjältar som faktiskt är kvar med de lönerna och satsar på landet! Det är inte ett självklart val att ta den skatten, med era löner. Det hjälper kanske att nu värnskatten är borta iofs.
Det här tror jag många inte riktigt förstår. Nyckeln till en hög lön är att hitta en nisch där det finns mycket pengar, och sen se till att bli bra på den nischen. Man kan vara hur duktig som helst och slita hur mycket som helst i fel bransch eller på fel företag och ändå ha kass lön.
Alltså det många tror är att arbetsmarknaden är effektiv, att hög lön fås på svåra jobb och låg lön på enkla jobb. Det finns såklart en korrelation, och du måste vara någorlunda intelligent såklart, men variationen av “löneutfall” för till synes lika svåra jobb är enorm.
Det här är verkligen sant! Har många vänner och bekanta som är extremt ambitiösa och smarta som tror att det kommer komma högre lön och befodran “bara jag presterar ett tag till” men sen kommer det aldrig eftersom företaget de jobbar på inte har förutsättningarna för att möta förväntningarna.
Så att vara duktig och driven är alltid en grundförutsättning men sen gäller det att vara taktisk och våga söka sig till de platser som betalar bra. Ofta kan det vara lite skrämmande och det är lätt att tro att alla är extremt smarta bara för att det är höga löner men så är det generellt inte.
Japp, det var liksom min poäng till ANDRA som läser tråden och tycker det låter extremt högt. Ni jobbar/sliter faktiskt 50-90% MER än många andra och i ljuset av det så är lönen inte riktigt lika “hög” som en del spontant tycks tro.
Säg att man jobbar normala 40tim i veckan (168tim/mån) med 44 000kr i månadslön före skatt. =33 000kr efter skatt (enligt skattetabell 32). Räknar man om det så motsvarar det då 196kr/tim EFTER skatt
Säg att man istället jobbar 280 tim/månad och har 100 000kr i månadslön före skatt. =59 000kr EFTER skatt. Det blir då 210kr/tim EFTER skatt OCH då har ni dessutom offrat en hel del fritid för att kunna jobba så mycket. Så höga löner kommer sig ibland av att de som har det sliter betydligt hårdare än andra.
Säg istället att man är egenföretagare som konsult. Jobbar normala 40 tim/vecka och omsätter drygt 1,1 miljon utan i princip några omkostnader. Många tar då lön upp till brytpunkten (46 000kr före skatt =34 300 efter skatt) Sen tar utdelning enligt huvudregeln (1/2 löneunderlaget =276 000kr före skatt och 220 800kr efter skatt =18 400kr/månad). Då får man alltså ut 52 700kr efter skatt vilket då motsvarar 313kr/tim EFTER skatt istället om man slår ut det på 168 timmar.
Att bara se lönen före skatt isolerat säger alltså bara en del av sanningen.
Så sant och något vi båda är väldigt medvetna om Därav tidigare kommentaren om att nästa steg blir att komma åt ägande samtidigt som vi nu jobbar hårt för att investera och sätta pengar i rullning så att vi på sikt bygger en pengamaskin som kan både ge oss frihet och tid att följa våra drömmar!
Och? Om det ingår i ens arbetsuppgifter är det väl jobb?
Jag skulle i alla fall inte offra min fritid för kundmiddagar och golf om jag inte fick bra betalt för det.
(Som tur är ingår ingetdera i mitt jobb).
För en nära vän som ligger på 400kSEK per mån är det inte arbetstid det handlar om eller att man måste vara smart / ha hög IQ
Hon är ansvarig för att en stor mängd pengar trillar in varje vecka för bolaget samt för personal. Det kan vara ett rätt stort ansvar på den nivån, och det kan innebära en hel del stress. Det handlar även om tillgänglighet (i princip 24h 7d).
Börjar man komma upp över 100kSEK (i Sverige) så är det nog också själva ansvaret man får betalt för. Med rätta.
Då haltar jämförelsen med egenföretagarkonsulten som nog också äter lunch ibland, tänker på jobbet medan hen joggar, omvärldsbevakar på Facebook, gör research på RT, administrerar, förkovrar sig och nätverkar. Det blir nog lätt 50-60 timmar i veckan.
Vinnarna är uskorna som gör sina 40 timmar, stämplar ut och är klara!
Min erfarenhet från IB var att möta på jobbet ca 07.30 eftersom Asien-desken hade överlämning då. Sen kördes det på fram till ungefär kl 19 då kvällsmaten serverades. Efter det var det att samla ihop inför morgondagen och checka ut ca 21. Detta var vardagarna.
På helgerna normalt 5h per dag mellan ca 10-16 beroende på hur hårt man kört ute på stan under natten.
Sen är det klart att vissa saker kanske inte direkt anses vara arbetstid (typ en kundmiddag eller en runda på gymmet), men detta beskriver i alla fall en helt standard vecka på 70-80h
Håller med dig i vad jag har sett inom consulting på MBB. Sen tror jag många tänker att jobb bara är när man sitter och producerar något. Men för mig handlar det om hur tillgänglig och påkopplad jag behöver vara under en dag. Sen kan det faktiskt på riktigt vara så att teamet under kritiska projekt jobbar 08-02 under flera veckor, det är inte bra, det är inte hållbart men så är det ibland. Vardagarna ger man i princip all tid till jobbet och privata grejer får man klämma in i den mån det går.
Jag värderar mitt övriga liv väldigt högt och ser detta som en bra språngbräda och läromöjlighet som pågår under en begränsad tid i livet