Hur får man enklast tag i långa (amerikanska) räntor?

Letar efter något med starkt negativ korrelation till aktiemarknaden att ha i en mellanriskportfölj och har kommit fram till att riktigt långa amerikanska statsobligationer verkar vara det bästa som finns tillgängligt för småsparare. Finns det någon anledning att välja EFT:er över Nordea 1 - Long Duration US Bd BP SEK?

Då jag fortfarande är i get rich-fasen är mellanportföljen mest prototyp utan några större summor. Jag funderar på hur stor inverkan fondavgiften (0,6% förvaltning, 1% totalt) har jämfört med courtage, växlingsavgifter och spread EFT:er medför. Jag brukar ombalansera varje kvartal och enkelheten i att byta fondandelar mellan aktiefonder och denna räntefond istället för att sälja aktiefondandelar, vänta någon dag och sedan köpa EFT tilltalar mig.

Någon som har långa amerikanska räntor i en mellanriskportfölj och har synpunker på vad som fungerar bäst?

2 gillningar

Jag har börjat snegla på ETF:en iShares $ Treasury Bd 20+yr UCITS ETF USD Dist (IS04) även om det känns tokfel att köpa den just nu. Men sådan känslor ska man ju strunta i. Vad jag tycker mig ha förstått krävs det amerikanska statsobligationer med svinlång löptid för att få en bra negativ korrelation till börsen.

Nordeas fond är 15 gånger dyrare att inneha än IS04 (årlig avgift på 0,07 %).

Nordeas fond är aktivt förvaltad medan IS04 är en indexfond.

Nordeas fond får investera även i företagsobligationer.

Nordeas fond investerar även i obligationer med medellång duration, vilket jag förmodar minskar effekten som hedge vid börsras.

Nordeas fond har historiskt underpresterat mot index med 1,3 %.

Till IS04 nackdel hör de vanliga kostnaderna av eventuell valutaväxling samt courtage och spread, men det borde väl tjäna in sig på ett halvår om man kommer upp i minimicourtage.

IS04 delar ut någon procent årligen, fördelat på två utbetalningar - något som förmodligen inte tillför något bra för svenska investerare.

Man skulle kunna tänka sig att ha Nordeas fond som “växelkassa” på toppen av sitt ETF-innehav, så blir det billigare att göra småkorrigeringar vid ombalanseringar.

Som redan framgått äger jag inte IS04 eller några andra långa räntor, men jag funderar på att köpa in mig lite försiktigt för att känna på hur jobbigt det känns att leva med.

1 gillning

Den du pratar om är billigare nu än för ett år sedan då jag köpte den. Den ligger på typ -9000 kr i min permanentportfölj. :sweat_smile:

1 gillning

Hur kom du fram till att långa amerikanska statspapper är bra? Jag har en del investerat i guld och silver just för att (den reella) avkastningen på långa amerikanska statspapper är dålig. Men så har jag aldrig haft koll på obligationer och liknande heller :slight_smile:

1 gillning

Jag tänker absolut ha guld också i portföljen. Medan guld i princip har visat sig vara okorrelerat (~ 0) mot aktiemarknaden är långa statsobligationer tydligt negativt korrelerade (~ -1). Om deras reella avkastning var 0 skulle de fungera perfekt för att sänka volatiliteten i portföljen men behålla den riskjusterade avkastningen, men eftersom det ändå är några procents ränta är tanken att de kan sänka volatiliteten mer än vad de minskar avkastningen.

Detta faller ju så fort räntornas avkastning eroderas av höga avgifter, då kan man lika gärna bara minska aktieandelen.

En annan svårighet med att investera i amerikanska obligationer är att Ray Dalio uttalat sig att marknaden nu är så exceptionellt konstig att man nu ska göra sig av med likvider och obligationer för att skydda sig.

Det tar emot att göra precis tvärtemot vad han säger, även om experter brukar ha fel ganska ofta.

Det finns mycket klipp på Youtube om detta på temat Cash is Trash och Don’t Own Bonds, Don’t Own Cash.

Å andra sidan ska man ju inte försöka tajma marknaden, så med den inställningen är det bara att strunta i vad experterna säger och shoppa loss.

Ok då är jag med. Huvudsaken är man håller sig till sin circle of compentence så jag håller mej utanför räntor tills vidare :slight_smile: