Försök ta betalt i Bitcoin istället för svenska kronor.
Spara överskott i Bitcoin istället för SEK, EUR eller USD på banken.
Pengamängden mätt i Bitcoin är förprogrammerad, just nu på drygt 1.7%. Om producenter och konsumenter skulle använda det för att byta värde med varandra, skulle vi inte utsättas för centralplanerande riksbankers nycker.
Däremot så skulle man tvingas betala marknadsvärdet för att låna pengar, vilket skulle kräva en viss avgiftning. Det skulle vara jobbigt en tid, men hälsosammare i längden för oss alla.
Problemet är att komma över den “jobbiga perioden”. I den ekonomiska dippen på 30-talet började ju folk protestera (!) över hungersnöd och det drevs opinion för att ikullkasta den “dysfunktionella” (egentligen funktionella) ekonomin.
Det blev ett stort debakel mellan europas extremhöger och extremvänster i form av världskrig ett och två. Men visst - kan man bita ihop ett par decennier medan de starka överlever, så kanske det vore “bra” i bemärkelsen mer konsekvent.
Man måste bortse från detaljen att de flesta varken gillar svält, fattigdom eller död. För de flesta är kortsiktig överlevnad överordnat konsekventa långsiktiga spelregler. Det vore t.o.m. svårt att genomdriva förändringen i en diktatur, och än svårare i demokratiska länder. Det slutar i förbud mot icke-statliga kryptovalutor.
Hela frågeställningen handlar om att rädda statens valuta. Det rationella beslutet på medborgarnas nivå vore att överge den, precis som de utländska investerarna gör nu.
Det jag påstår är att det inte är någon naturlag att konsumenten ska ta hela smällen och företag samtidigt ska roffa åt sig mer i dessa inflationstider. Om detta sker är det något som är väldigt skevt. Det kapitalistiska systemet fungerar inte som det är tänkt i den fina teoretiska drömvärlden som målas upp av nyliberaler. Antagligen krävs det en del regleringar för att få marknadsekonomin att rulla på som det är tänkt. Det funkar inte av sig själv för då spårar det ur i avarter där enstaka megaföretag har fullständig dominerar marknaden. Utbudet blir lågt, konkurrensen dålig, priset högt, kvaliten dålig, innovationen låg, spridning av välfärd låg osv. Det blir typ Sovjetunionen av allt med den skillnaden att all makt och rikedom hamnar hos några enstaka företagsledare istället för staten.
Det låter som om du missat att även företag drabbas av de höjda räntorna. Både företag och privatpersoner pressas av det här.
Jag är av uppfattningen att en penningpolitik centralplanerad av riksbanken eller ECB är allt annat än kapitalistisk. Upplånings- och inlåningsräntorna borde följa ett marknadspris.
Eller tror du verkligen det hade varit negativa eller nolltäntor så länge om systemet inte var ruttet i grunden?
Inte heller tycker jag företag eller privata organisationer ska planera eller administrera marknadspriset för att låna pengar.
Just därför skulle Bitcoin som jag föreslog vara perfekt för ändamålet.