Hur följer man marknaden?

Hej, en säkert jättebasic fråga men hur/vart följer man, eller vet man hur börsen ”ser ut just nu” jag läser att nu har marknaden gått ned si och så procent men vart, eller hur vet man det? Om jag tex vill sätta in extra pengar på lysa, då vill jag veta vilken dag som kaaaanske skulle vara lite billigare än den andra…

Mvh

Sök den börs du vill se på Google. Det finns hundratals börser

eller via din bank. Kolla under marknaden idag/börsen idag eller liknande

Tack!

Hej Yasmin!

Tyvärr så är det omöjligt att veta när du ska sätta in pengar för att få lite billigare än tidigare. Detta eftersom det tar nån dag att sätta pengarna i rullning, brukar vara 1-3 dagar beroende på var man investerar dessa.
Men lysa tror jag det är en dag.

Att följa ”börsen” kan vara lite knepigt för att förstå vad man ska kolla efter.
Sverige har t.ex två börser, en man kallar ”Stockholmsbörsen” och en som heter NGM. Ofta refererar man till Stockholmsbörsen eller det index som begränsar till dom 30 mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen (OMXS30).

Så går du in på Avanza så ser du längst upp på sidan en liten text som säger OMXS30, klicka på den så ser du utvecklingen för just det indexet!

Tack! Ja det har verkligen varit knepigt hehe. Jag ska titta efter. Tack :slight_smile:

https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html

Om du lyckas hitta “vilken dag som kaaaanske skulle vara lite billigare än den andra” så säg till. Du kommer vara först att hitta detta, och lätt bli miljonär/miljardär.

Jag rekommenderar en lite lättare approach. Månadsspara varje månad :slight_smile: