Fråga: Exakt när investeras pengar som överförs till Lysa? Förutsättningen är att man Swishar så att pengarna hamnar på kontot direkt. Vilken brytpunkt på dagen gäller och när investeras sedan pengarna? Samma dag, dagen efter, två dagar efter etc.
Bakgrund: Utöver månadssparandet som tickar på har jag ibland satt in lite extra vid tillfällen då börsen gått ner skarpt. Tex under Covidkrashen 2020 och nedstället september 2021. Dock är det väldigt volatila dagar på börsen när dessa nedställ sker och en skarp minusdag kan följas av en skarp uppstuds. Därmed spelas timing in lite grand, framförallt i det korta perspektivet. Hade varit kul att veta hur man prickar köpen. Vill minnas Jan nämnt detta ämne i en podd tidigare men kommer inte ihåg vilken. Hittar heller ingen info på Lysas hemsida, vilket är förståeligt. Den här typen av kortsiktigt tänk vill de nog inte förespråka…
Guld. Tusen tack @Johann Då gick det snabbare än jag trodde vilket är positivt Har fö märkt på Avanza att det skiljer en del mellan fonder där Avanza Global är absolut segast hittills. Tar flera dagar att få igenom köp/sälj.
Avanza Global och EM är matarfonder och mycket “sega”. Om du lägger en order innan klockan 10, så köps andelarna dagen efter typ klockan 16, och syns på kontot ytterligare en dag senare.
Vill man daytrada är aktier och ETF:er att föredra
Tack! Jag har även ett månadssparande i Avanza Global tillsammans med ett par andra fonder och där köps Avanza Global 1-2 dagar efter alla andra fonder. Ingen daytrading planeras ( ) men under Covid-kraschen var det galet vad det pendlade mellan dagarna….
Pro tip: Eftersom Avanza global är så sega med att räkna ut NAV så kan du öka din portföljs sharpekvot genom att kombinera LF Global Indexnära och Avanza Global. Du får inte mer i plånboken men du kan i alla fall låtsas som att volatiliteten varit lägre.