Varför går det så mycket snabbare att få sina pengar färdiginvesterade i LYSA jämfört med tex indexfonder i Avanza?
Känn som man sällan talar om denna skillnad. Men nu när det rör sig mycket kan det ju spela större roll…
Varför går det så mycket snabbare att få sina pengar färdiginvesterade i LYSA jämfört med tex indexfonder i Avanza?
Känn som man sällan talar om denna skillnad. Men nu när det rör sig mycket kan det ju spela större roll…
Jag har en fråga angående Lysa med. I sin egna portfölj har man aktierna i ett ISK, och räntefonder i Aktie-fondkonto. För att fonderna inte går upp lika mycket, och man vill inte skatta hela beloppet där.
På Lysa skattas allt i ett ISK + 0,30% avgift? Om det är så, förlorar man på det.
Om man förväntar sig högre avkastning än 1,5% är det fördelaktigt att ha räntefonderna på ett ISK, annars i en vanlig depå.
För det mesta brukar räntefonder ge lite bättre avkastning än 1,5%, men ibland under vissa perioder, som det här, kanske lite mindre.
Även om man skulle kunna tjäna lite mer på att ha räntorna på AF blir skillnaden så ytterst marginell att jag tycker inte det är värt besväret att hålla på att fylla på deklarationsblanketter och flytta på pengarna fram och tillbaks mellan olika konton beroende på vädret. Och om man tror att räntorna kommer att avkasta mindre än 1,5% framöver är det snart lika bra att ha dem på ett vanligt sparkonto istället.
Förutom enkelhet har jag mina räntefonder på Lysa och ISK av praktiska skäl: det är lätt att ha koll på rätt risknivå i de olika portföljerna.
Men någon som kan förklara varför det går så mycket snabbare att få sina pengar investerade med Lysa jämfört när jag köper en indexfond hos nätmäklarna?
Är inte helt säker men beror nog mycket på hur relationen ser ut mellan Lysa och fonderna dom placerar i och sedan hur indexfondernas insättningsvillkor ser ut. Fonderna sätter dessa själv och väljer man att ha en längre period för insättningar/uttag så är det lättare att driva en fond, så förstår att man vill ha längre tid på sig. Men kan inte förklara varför Lysa gör det så fort.