Hur förhålla sig till extremväder och råvarubrist?

Ja, det är inte lätt att veta vad man ska tro som lekman. Dels larmrapporter om jordens undergång men även motargument på bloggar som https://www.klimatupplysningen.se som menar att klimathotet är starkt överdrivet.

Kanske sanningen ligger någonstans mitt emellan?
:thinking:

Enligt en undersökning tror fyra av tio amerikaner att det är mer än 50% sannolikhet att mänskligheten kommer dö ut på grund av den globala uppvärmningen. Frågan jag ställer mig är huruvida denna utspridda tro på den annalkande domedagen påverkat marknaderna och hur man i så fall kan tjäna pengar genom att betta på att riskerna är överskattade.

Jag har en granne som tror att mänskligheten är utrotad inom femtio år. Går man på hans linje ska man nog ändra sin långsiktiga sparstrategi… skämt åsido, det finns visst en hel del domedagsprofeter. Ska man tjäna pengar på de som tror på dem så får man nog sälja båtar, fartyg och mer saker som flyter… alternativt ska man investera i flyktingboenden då klimatflyktingarna kommer.

Halvt på skämt och halvt på allvar