Ett ämne som sällan nämns i Jan och Carolines podd är valutarisken. Med tanke på att den svenska kronan över åren kan variera så mycket som 50 procenten, 8 -12 sek, mot t.ex. euro, så borde stora svängningar i valutakursen påverka hur man ska investera.
Jag vet inte om jag gör rätt, men jag har avstått från att köpa utländska fonder i euro i år, utan istället satsat pengarna i svenska fonder och aktier. Om kronan är stark tänker jag att jag gör det omvända. Dvs. bara köpa “utlandsinriktade” fonder.
Kronan “pendlar väl kring ett jämviktsläge” typ? Jag har väldigt svårt att se att det är vettigt att köpa fonder som investerar i aktier i euro när t.ex euro-kursen är över 12 sek. Förr eller senare så faller ju kursen åtminstone till10 sek. Köper man vid 12 sek och säljer vid 8 så går man miste om 33 % av värdet.
På meddellång sikt pendlar den upp och ner ja, på lång sikt verkar den sakta försvagas. Jag och många andra gör precis samma sak som du beskriver, det är sannolikt ganska rationellt även om det inte är en ”bevisad strategi”.
Jag köper hellre utländska aktier när de är billiga och säljer när de är dyra. Många tycker ju att man ska köpa utan att försöka sig på någon timing alls. Så jag tänker likadant som du. Men många tycker ju att vi gör fel.
Anser mig dock inte vara rätt person att ge andra råd om hur de ska sköta sina investeringar.