Hur fungerar det rent praktiskt om en förenings avgift höjs, p.g.a. räntehöjningar?

Vad betalar då brf:er i snitt? I tex. Stockholm. Och är det någon skillnad på gamla och nya hus?

Finns det kanske statistik på detta någonstans. Ungefär som snitträntan som bankerna måste redovisa för privatpersoner.

Jag vet inte, tror inte det finns någon offentlig statistik för detta.

Jag tror inte åldern på huset är ett problem, snarare hur många medlemmar finns det i föreningen och hur mycket lån har föreningen i förhållande till vad som behöver göras.

Vårat hus är rätt så gammalt ~100 år. Vi har aldrig haft problem med att låna pengar.
Dock är vi väldigt noga med budgettering samt underhållsplaner så det finns alltid underlag för banken om så skulle önskas. (Vilket dom har önskat ibland)

Frågeställaren vet ju inte vad föreningen fick för ränta i mars i år. Då kan du ju omöjligen ha synpunkter på räntan.

Menar du räntan som föreningen hade innan dess, så kan kan du heller inte ha några synpunkter. Lånen kan ju ha varit bundna på exempelvis sju år eller mer. På den tiden hade vi helt andra räntor.

Nej, det går inte att utläsa någon relevant siffra på vad föreningens tillgångar totalt sett är värda i årsredovisningen. Anläggningstillgångarnas värde enligt balansräkningen är ett värde som satts vid bildandet av föreningen, och sedan görs det löpande avskrivningar, men brukar inte (såvitt jag vet) göras några uppskrivningar i takt med värdeökningar.

Jag bor i en bostadsrättsförening som är 50+ år gammal och har uppemot 200 lägenheter. Byggnader och mark står värderade till 18 Mkr i balansräkningen… Och medlemsinsatserna från föreningens bildande (som är en del av det egna kapitalet som balanserar mot tillgångarna i balansräkningen) är ca 2 Mkr. Med den prisnivå som är aktuell motsvarar värdet på bostadsrätterna på marknaden i storleksordningen en halv miljard (en populär brf i en mindre svensk stad med medel prisnivå för landet), så det är rätt löjliga siffror.