Hur fungerar löneväxling på Avanza?

Hur fungerar löneväxlingen på Avanza?
Har dumt nog bara låtit pengarna sättas in utan att ens veta vem eller hur det förvaltas.

Jag ser ju att det köps och säljs aktier men vem gör det? Försökt att hitta information om hur detta har bestämts och vad jag kan göra själv för att styra hur det sköts men hittar inget. Jag har inte valt något själv. Läste något om automatisk entre… är det det jag har då i så fall?

Avkastningen i år har inte varit så bra enligt mitt mått 2,9%. Eller är det vad man kan förvänta sig i dagens läge?

Mina tjänstepensionspengar har jag varit inne och investerat om. Bör man utgå från samma princip att om jag inte vill behöva gå in jämt och kolla så investerar jag i fonder som ger avkastning på lång sikt?

Tar gärna emot tips på en mix av fonder som ger spridd risk :smiling_face:

//Karin

1 gillning

Hej @Jsmohshm,

Det är svårt att säga - men det låter som att du har en tjänstepension på Avanza. Om du inte ha valt något, så ja, då har de en entrelösning. Men du kan logga in på Avanza och i menyn hitta “Månadssparande”, där kan du se hur pengarna fördelas. Du kan gärna logga in och skriva vad som står där eller lägga ett skärmklipp (sudda gärna pesonliga uppgifter).

Sedan kan du byta till andra fonder eller Avanza Auto som är bra.

Två tips:

1. Ta gärna kontakt med Avanzas kundtjänst, de är trevliga och duktiga, be dem om hjälp.

2. Beroende på hur gammal du är, så kan det vara värt att ta ett möte med @monica eller gå en av hennes kurs på Pensionsguiden, det kan vara värt det för att full koll på pensionen. :slight_smile:

2 gillningar

Är det verkligen aktier som köps? Normalt brukar pensionspengarna placeras i fonden Avanza 75 tills man själv har satt upp vad man vill köpa. Säger som @janbolmeson : kontakta Avanzas kundtjänst. De kan hjälpa dig.

3 gillningar

Jo, ni har ju rätt när jag kollar lite noggrannare så ser jag ju att det finns färgade cirklar före fonderna med “F” på. Det som förvirrade mig var att det fanns ex “Fidelity latin America” det tolkade jag som aktie eftersom svängningar dessutom varit så stora. Trodde inte fonder svängde så mycket men rimligtvis så klart de kan beroende på risknivå.

Tack för tipset. Ska ringa Avanza!

1 gillning