Vilka fonder till tjänstepension i Swedbank vs Avanza?

Hej allihop.

Jag blev livrädd vid dippen i april och tryckte på säljknappen på vissa av mina tjänstepensioner då. Sen dess har jag inte ens vågat köpa igen. Ni vet när man får varningen att ens innehav sjunkit mer än 10%. VET att man borde sitta stilla i båten men där och då gick det bara inte.

Nu på’t igen. Vilka fonder bör man välja till tjänstepension som ligger hos Swedbank vs Avanza? Att man ska välja ej aktivt förvaltade breda index- och globalfonder vet jag redan.

Men skulle verkligen uppskatta lite feedback kring detta. Vad gäller Swedbank har jag läst och sett att folk ofta väljer deras egna Robur Access Global, Europa, Asien och tex Sverige.

Knepigare med Avanza där det finns mer att välja på. Deras Avanza Auto 3, 4, och 6 har INTE gått bra senaste månaderna så måste välja något annat och vill ha något stabilt där pengarna kan ligga kvar. Orkar inte hålla på och hatta runt och ändra. Liksom ”Låt Stå” principen vill jag åt.

Lysa testade jag ett tag men kom in när det gick ner där så tappade motivationen helt. Måste hitta ett hållbart alternativ som man kan lämna längre tider, iaf ett år kanske, innan man omprioriterar.

Tack på förhand.

Denna har jag på Swedbank.

Verkligen synd att du sålde, du missade resten av årets uppgång. :see_no_evil_monkey:

Kanske skaffa en kompiscoach du ska ringa innan du trycker på sälj? Då en kompiscoach som säger typ, är du galen? Låt bli och gå och kolla på Netflix i stället!

Eller be banken att sätta en spärr, så du måste gå till banken vid försäljningar.

1 gillning

Fy fan, jag vet! Usch! Ligger dvs back :see_no_evil_monkey:

Men en gång när jag INTE sålde och bara stoppade huvet i sanden så gick det ner så pass mkt att typ 30K försvann, var inte en jättestor summa totalt den gången heller. Så jag hade det i minnet… ville INTE upprepa samma misstag.

Måste jobba på att hålla nerverna i schack. Detta var ju på Avanza så det går väl inte att sätta en sådan spärr att man måste gå dit ens tyvärr :sweat_smile:

Tack för bekräftelsen på Access Global :+1:t2:

1 gillning

Nyckeln är nog att välja ok fonder och sen sluta kolla. Fonderna lär gå upp på sikt, bara man inte försöker tajma köp och sälj. Är lönlöst, då det dels tar lång tid innan köpen går igenom och dels får en att må dåligt varje gång man inte lyckas tajma rätt.

Som tur är så är tjänstepensionen lite gömd i Swedbankappen, så lätt att glömma den där.

1 gillning

Du har helt rätt. Det är så man får göra och så jag ska göra :+1:t2: Gången då jag förlorade så mycket hade jag placerat i uteslutande etiska och ”miljövänliga” fonder. Vilket inte fungerade. Eller så var det jag som inte väntade ut dem tillräckligt länge. Men tyvärr tror jag inte att de återhämtade sig öht. Vilket i sig är väldigt sorgligt. Tack för dina svar! :folded_hands:t2:

1 gillning