Hur fungerar räntan för skatteskuld hos SKV?

Hejsan!

Jag har enligt skattebeskedet fått ett mindre belopp i kvarskatt som ska vara SKV tillhanda senast 12 oktober. Skattekontots likvid täcker idag den presumtiva skulden. Jag har, som svar på en fråga till SKV, fått besked om att det inte är möjligt att låta reglera skulden direkt. Enligt specifikationen på slutskattebeskedet tar SKV ut ränta på skulden från och med beslutsdagen fram till inbetalningsdagen.

Vad har jag missförstått? Är inte det en aning märkligt att man påförs en räntekostnad som man inte ges möjlighet att reglera? Ok att de tar ränta efter förfallodagen, men före?

Sen kan man antagligen gå mer eller mindre jämt ut med inlåningsränta kontra utlåningsränta, men det är principen som stör mig lite.

Kan någon hjälpa mig förstå?

Fast tänk såhär; när beslutet kommer, så avser detta förra året. Det är 2022 års inkomster och skatter vi pratar om nu. Således är du redan nu ett halvår sen med skatten. Du borde redan betalat detta.

Sedan är det väl som du säger, att om du har positivt saldo på skattekontot (redan nu) även inräknat denna kvarskatt så kommer det väl inte uppstå en nettokostnad för dig. Här är det nog SKV som är otydliga. Räntan börjar ju ticka direkt (eftersom du är försenad direkt, redan sedan förra året) men om du gör en inbetalning (eller redan har pengarna på skattekontot) så blir det ju ingen kostnad i praktiken.

I vissa fall kan man t.o.m. få bakdaterad ränta. Dvs man får ett beslut i december att man borde ha betalat in X kr tidigare i år, och att de räknat ränta sedan februari (men meddelar det först i december!). Det har jag varit med om.

2 gillningar

Fick slutskattebesked et i går skall betala några tusenlappar i restskatt innan september nån gång men dom har lagt på räntan i beloppet så jag behöver inte lägga på en gång till
Om man betalar i feb utgår ingen ränta alls
Har du mindre än 30000 att betala in så är det den 2 maj som gäller
Allt annat kostar ränta