Skatteverket luras i slutligt skattebesked för dig med kvarskatt

Skatteverket skickar ut missvisande belopp i sina slutgiltiga besked till dem som har kvarskatt. De bakar in ränta i beloppet, som enbart behöver betalas om man väntar till den sista dagen, den 13 juli.

Det här blir missvisande för folk, däribland mig själv, som planerar att betala in i tid, det vill säga innan den 4 maj och innan räntan börjar ticka. För mig är det enbart intressant att veta det faktiska beloppet utan ränta. Varför redovisas inte det beloppet istället för eller också? Till exempel:

“Belopp att betala fram till den 3 maj: x kr”.

“Belopp att betala från och med den 13 juli: x kr”.

I fjol var första gången jag behövde betala kvarskatt, så det här var ingenting jag reflekterade över då, men i år höjdes mina ögonbryn när jag fick mitt slutgiltiga besked.

Förra året 2025 betalade jag in x kronor till skattekontot, innan den 4 maj och därmed innan räntan hunnit börja ticka.

I augusti 2025 loggade jag i på Skatteverket och upptäckte att mitt skattekonto hade ett överskott på y kronor.

I mars 2026 när inkomstdeklarationen kom, då stod det att jag skulle betala z kronor i kvarskatt. Jag räknade ut vad jag skulle behöva betala uppdelat på två inbetalningar (mars och april) minus överskottet från i fjol.

Den 25 mars 2026 gjorde jag den första inbetalningen.

Idag 6 april 2026 fick jag det slutgiltiga skattebeskedet. Där står det att jag ska betala in hälften av det jag redan betalt in plus ännu lite mer. Det här reagerade jag på eftersom jag tyckt mig noga räknat ut exakt vad jag ska betala för att slippa ränta.

När jag går in på Skatteverket > Skattekonto > Beräkna belopp att betala, där står det exakta beloppet jag själv kommit fram till i min egen uträkning, det vill säga utan påslaget som står på mitt slutgiltiga skattebesked.

Det här blir så otroligt missvisande för de som behöver betala kvarskatt. Jag vågar påstå att de allra flesta litar blint på att det som står i beskedet är korrekt, betalar mer än vad de behöver göra. Det blir förvisso ett överskott på skattekontot som ligger kvar till nästkommande år, men ändå.

Varför gör Skatteverket så här? Vad tjänar de på att vi betalar mer än vad vi behöver?

1 gillning

För att få lite perspektiv på Skatteverkets otroligt missvisande uppgifter betalas överskottet på skattekontot ut om det överstiger 100kr, så länge du inte begärt utbetalningsspärr.

Personligen tror jag Skatteverket tar det säkra före det osäkra och antar max ränta på beloppet för att de inte ska behöva komma dragandes med krav på en tjuga eller så.

5 gillningar

Det är tydligt att de tar det säkra före det osäkra och räknar i marginaler, men de borde kunna redovisa båda beloppen i sådana fall. De har ju alla siffror i sina system.

1 gillning