Hörde något om någon som ojade sig i media för att deras Premiepension hade gått ner.
Hur funkar det egentligen?
Påverkas Premiepensiondelen av hur den utvecklas även efter att man börjat ta ut sin pension?
Jag har hela tiden tänkt/trott att man får upp Premiepensiondelen till en viss summa innan pension och sedan fördelas den summan på återstående beräknad livslängd.
Men det kanske är så att “år 3” så kan du få 3000 kr mindre i pension än “år 1” pga marknadens rörelser?
PPM utbetalas baserat på värdet. Värdet beror på fonderna i PPMen. Går börsen ner så sänks utbetalningen.
Därför är det viktigt att man ser över vilken risk man bör ta inför pensionen. Gärna ett antal år före pensioneringen så man inte får en krasch strax före uttag startar. Detsamma gäller tjänstepension.
Om man har AP7 Sofa så viktas den över från 55 år 100% aktier till 33% aktier vid 65 år.
För PPM kan man även välja att flytta över i en traditionell försäkring där Pensionsmyndigheten förvaltar pengarna. Då garantera 70% av kapitalet vid uttagsstart. Men ändå en risk på de 30%en så tveksamt vad det är värt.
Jag tror tryckfelsnisse har varit framme. Ap7 Såfa har fördelningen 33% räntor och 67% aktier vid 65 års ålder. När man har blivit 75 år är andelen aktier 33%.
En fråga jag har, (ursäkta ts), måste man aktivt ansöka om att få sin pension från Premiepensionsmyndigheten innan man fyller 65, förutsatt att man skall gå i pension vid 65?
Observera att Såfans aktieexponering skiljer sig från aktieandelen då den använder sig av derivat för att skapa håvstång och därmed högre risk.
Hur mycket som betalas ut beror på värdet av de fonder du har vid varje omräkningstillfälle och hur bedömningen av delningstalet ändras, till exempel om medellivslängden ökar.