Hur ger man bort pengar utan att mottagaren vet om det?

Har en fundering i väntan på storvinsten. Låt säga man vinner drömvinsten eller euro jackpot och man vill dela med sig till familj och vänner utan att de ska få reda på man vunnit (eller ens veta pengarna kommer från mig) hur skulle man kunna lösa det?

Har funderat på någon fejk lott man skulle kunna ge bort men det bygger ju på att man har ett lotteri som är med på noterna. Har ni några förslag på hur man löser det?

Lägga kontanter i ett paket, lämna till mottagaren i smyg och skriva, från tomten! :yum:

Det skulle ju ingen bli misstänksam över. :santa:

2 gillningar

Men bör finnas sätt tänker jag, men man får nog klura lite.

Inte om du också får ett paket med samma summa.

Jag tror inte detta är möjligt. Mottagaren måste kunna visa var pengarna kommer ifrån (penningtvättlagen). Det skulle vara om det går att gå via något ombud/förmedlare, t.ex en advokat.

3 gillningar

Där av min tanke med lotteri. Typ köpa en special gjord vinstlott av typ svenskaspel eller folkspel. Då finns spårbarheten men vinnaren kanske inte behöver veta.

Du kan kanske köpa en icke inlöst lott för ett överpris. Borde finnas en sådan marknad.

2 gillningar

Sen ska man bara lägga på nytt ”skrap”, är udda att ge bort en skrapad vinstlott.

Skicka ett mail, säg att de vunnit på SuperDuperLotto och att de har XX miljoner att bara hämta ut. Bara att svara på mailet och säga hur de vill ha de levererade…

Jovisst, den har man ju råkat ut för flera gånger, så visst är det möjligt.
:rofl:

7 gillningar

Med tanke på alla krav som finns hos bankerna och andra finansbolag att skydda mot penningtvätt och finansiering av terrorverksamhet så gissar jag att det blir svårt att ge bort pengar utan att de ska kunna spåras vart de kommer ifrån.

Jag har precis sträckkollat Breaking Bad med sonen, så jag föreslår en korrupt advokat som fejkar ihop en avliden avlägsen släkting med stort arv att ge bort. :rofl:

Mer seriöst är det nog svårt. Tomten och inövat pokerfejs är nog bäst.

1 gillning

Kanske rent ärligt höra med både skatteverket och polisen om det finns ett sätt att ”ge bort” pengar anonymt?

Tänker att man kanske kan använda en mellanhand i form av en privatperson eller företag som kan sköta överlämningen. Men då med skatteverkets godkännande, men att givaren kan hållas hemlig.

Vi borde ha någon här inne som jobbar på skatteverket eller som polis, som kan ge vägledning. :blush:

Här är ett exempel på vad som händer om man ger bort pengar anonymt:

Du måste bara föra över pengar till deras konton, problemet är att banken kommer ifrågasätta pengarna och de kommer inte kunna visa ursprunget. Ett alternativ är potentiellt om de har fondkonton. Då kan du köpa fonder direkt vilket bör vara okej. Men de flesta har ju isk idag och då går det inte.

Att få okända pengar insatta på kontot kan ge tryck över bröstet, oavsett belopp.

Det krävs att man agerar så att man inte får problem med rättsväsendet. Men det är inte säkert att banken vill hjälpa till att ställa saker tillrätta. Banken kan skylla på sekretess och annat, och vägrar ta i ärendet med tång.

Dessutom finns det en viss risk att man råkar ut för en bedräglig dubbelbluff. I sin iver att bli av med pengarna kan man luras att betala dem till fel person, och man blir då skyldig samma summa en gång till, till pengarnas rättmätiga ägare.

Låter märkligt att inte våga stå för att man vill dela med sig om man vunnit eller ärligt tjänat pengar?!?
Jag förstår inte varför du skulle vilja krångla till det med anonymitet som bara skapar misstänksamhet och risk för rättsliga problem?

För att jag hade inte velat avslöja att jag vunnit. Ser bara problem med att det sprids att man vunnit massa pengar.
Folk som tigger.
Rån-/inbrottsrisken ökar.
Blir behandlad annorlunda.
Förväntas bjuda.

Så det handlar inte om att stå för att man vill dela med sig utan det handlar om att dölja hur mycket man har för att minska riskerna av att ha en förmögenhet.

1 gillning

Vanligt på Solvalla förr. Man köpte V5 vinstkuponger till överpris för att kunna redovisa pengar från svartjobb.

1 gillning

En vit lögn kanske kan vara en lösning? Säg att du vunnit, men mycket mindre än den faktiska summan.

Sprid sen att du betalat av dina lån, så det blev inte mycket kvar.

:blush:

2 gillningar