Hejsan!
Jag undrar om man kan donera pengar till ett företag anonymt. Det är till en god vän som har ett mindre företag som har lite bekymmer för tillfället och jag vill inte att han ska veta att det är jag som har skickat pengarna.
Det blir lite krångligt med skattebokföringen ifall det dyker upp anonyma kontanter in i ett företag. Det ser lite ut som pengatvätt.
Kan du köpa något från företaget istället? Eller skicka en gåva till företagaren personligen?
Hur skulle hen bokföra det tänkte du? Skänka till personen är lika svårt, ska det vara anonymt så blir det krypotovaluta eller kontanter och då blir bekymret penningtvättlagen. ![]()
Så nej, prata med din vän och se hur du kan stötta istället.
Okej, tack för svar. Kan ej prata med personen om detta pga olika anledningar så får se om jag kommer på något sätt.
Jäklar det är en fin grej du vill göra.
Många som donerar pengar vill ju att alla ska se hur goda människor dom är (vi alla har väll sett på fb där folk skriver när de donerat till någon fond etc) men att vara den som donerar i det “tysta” är för mig något väldigt ärofyllt.
Vet dock ej hur detta ska gå till men följer denna tråd med stort intresse ![]()
Det bästa kanske är att inte skänka utan köpa istället. Bolag brukar inte ta emot gåvor.
Ge någon du litar på pengar att köpa produkter från företaget?
Kanske lite konstigt att köpa “konsulttimmar” om det nu är det han pysslar med?
Edit: Vet inte om mitt inlägg ens går att feltolka? Men jag förklarar lite bättre då. Säljer han en fysisk produkt så är det ju busenkelt att stötta och handla anonymt, är han konsult, eller kanske hantverkare så är det svårare att låtsasköpa något för att stötta anonymt. Någon får gärna rätta mig.