Jag är relativt nybliven egenföretagare (aktiebolag) inom IT. Har en god beläggning, har skapat en buffert och kan ta ut en hygglig lön.
Nu till själva ämnet. Jag skulle vilja hjälpa min lokala fotbollsförening där jag är involverad med olika punktinsatser. Konstigt tänker någon kanske men detta är något som ligger mig varmt om hjärtat.
Jag är redan sponsor till klubben och har fått en reklamyta i utbyte.
Men om jag skulle vilja göra andra punktinsatser för föreningen utan ”motprestation”, hur skulle det vara möjligt?
T.ex bjuda ledare på en resa, köpa utrustning till ett lag eller stötta med betalning av en cupavgift.
Tänker inte att det ska göras avdrag, minska resultat eller liknande utan som ren godwill (kanske fel uttryck i sammanhanget men ni förstår säkert).
Kan jag på något sätt med gott samvete och laglydighet använda mitt företags pengar till den här typen av insatser? Hur skulle det i så fall bokföras?
Självklart kan du göra det! Du får egentligen göra vad du vill med bolagets pengar. Du får helt enkelt enkelt inte dra av det i din verksamhet dock (du får skatta på beloppet).
Så bokför det som helt vanlig sponsring! Du ska för att få dra av dessa belopp få en motprestation motsvarande värdet. Nu antar jag att det inte är Malmö FF eller AIK du sponsra så din nuvarande sponsring har du nog redan nu svårt att få avdrag för. Reklamskylten genererar med all sannolikhet inte samma värde för ditt bolag som beloppet du sponsrar med Skatteverket skulle därmed sannolikt slå ner på detta. Chansen att de granskar är dock liten skulle jag säga men ha det med dig.
I din skatteberäkning för året kommer din kostnad helt enkelt hanteras som ”ej avdragsgill”. Har du ett resultat på 100tkr, kostnader för sponsring på 10tkr får du helt enkelt ett ökat resultat med dessa 10 och skattar på 110tkr.
Du kan bokföra det på konto 5980 - Sponsring eller helt enkelt på konto 6992 - Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla. Väljer du alternativ 2 bör ditt redovisningsprogram automatiskt lägga beloppet korrekt i din skatteberäkning medan du på 5980 kan behöva justera detta manuellt.
I din årsredovisning kommer dessa kostnader redovisas på samma rad.
Roligt att se en fotbollsälskare på forumet! Hoppas pengarna kommer väl till nytta för föreningen.
Måste bara dubbelkolla om det inte finns någon risk…
”Du får egentligen göra vad du vill med bolagets pengar” är en tes som är lite ny för mig.
Har alltid trott att bolagets kostnader måste ha koppling till verksamheten. Men det kanske gäller först när vi pratar avdrag?
Säg att jag köper fem fotbollsbiljetter som en gåva till fem ledare i föreningen X. Eller om jag köper träningsjackor på Sportbutik Y.
Måste jag i min bokföring redovisa på något sätt ändamålet för kostnaderna. Jag hade ju potentiellt kunnat köpa saker till mig själv eller familjemedlemmar. Tänker uför att det inte ska bli någon förmån eller liknande?
Kanske slarvigt uttryckt av mig. Du får göra vad du vill men behöver ofta betala en förmån (om det är till nytta för dig personligen på ett sätt som inte är kopplat till bolaget) alternativt att du inte får dra av kostnaden i din verksamhet. Du ska som grund skilja på privat / bolag så jag uppmuntrar inte till något kreativt här.
Exakt så, du kan köpa sprit för bolagets pengar om du vill. Men då ska du redovisa en förmån på det värdet för dig och skatta på det. Sen får du inte dra av det (i normalfallet, finns gåvoundantag i vissa fall) i bolaget heller. Tanken är att en kostnadsneutralitet ska uppstå - du ska alltså inte dra någon fördel av att köpa det via bolaget kontra att köpa det privat.
Allt detta skrivet som tillspetsade exempel men försök att läsa ut poängerna och huvuddragen Du bör undvika spritinköp till ditt bolag
Nej, egentligen inte. Utan det du behöver göra är att hantera detta korrekt ur en skattemässig synpunkt. I detta fall ger du en gåva till ledarna. Det får du göra. Men detta ska inte påverka ditt skattemässiga resultat i bolaget. Därför justerar du din redovisning med de belopp som du gett bort för att redovisa hur ditt resultat sett ut om du valt att inte ge denna gåva (skattemässigt). Du tar helt enkelt bort dessa kostnader när du beräknar din skatt för att bättre visa resultatet efter de transaktioner som på riktigt berör bolaget. I din resultaträkning ligger däremot kostnaderna kvar.
Köper du privata saker till din familj trillar det ofta (alltid) in en förmån, det är sällan avdragsgillt då det inte rör bolaget och du ska i slutändan inte få någon positiv effekt privat. Men det är möjligt att göra, det blir bara jävligt mycket krångligare än att bara köpa det privat och slippa allt strul och eventuella effekter från att skatteverket tycker att du fuskar.
Så köp privata saker privat, firma saker i firman. Då slipper du krångel.
Vill du sponsra från firman går det alldeles utmärkt, men du får inte dra av det i din skatteberäkning (om du inte får motsvarande motprestation i värde från klubben). Däremot måste du inte förklara varför du sponsrar mer än “för att jag vill”.
Hoppas detta gjorde saken lite tydligare, om inte får jag försöka igen
Känns som att det inte finns några hinder för mig att hjälpa laget/föreningen.
Den enda förmånen jag får är glädjen av att kunna hjälpa till inom ett område jag brinner för. Men gissar att tillfredsställelsen inte förmånsbeskattas av Skatteverket!