Hur gör jag bäst? Endast sparkonto i dag

Tusen tack! Detta var till jättestor hjälp. Helglektyren är räddad. Funderar att köra på passiva hinken med 100 aktier då detta är långsiktigt. Är redan i ”stay rich” fasen och vore trevligt med ”get rich” om typ 20 år.

Är det dumt att använda sig både av Avanza och Lysa samtidigt? Är Lysa 100% likadan som nedan?

60%Länsförsäkringar Global indexnära
10% Avanza EM / Länsförsäkringar Tillväxtmarknader
20% Plus Allabolag Sverige
10% Handelsbanken Globala småbolag|

Vad är skillnaden mellan ISK och t.ex. Lysa 100%?

Jag sjölv sparar i lysa och enkilda fonder samt etfer.

Lysa gör nig minst motiverad till sparandet om jag ska vara ärlig varför?

Jo när jag köper vanliga fonder så blir det mer tydligt ofta vad man äger man kan ex på på länsförsäkringar global indexnära vilka de fonder som står för 30 procent av portföljen är.
Så när man har 100k i fonden så blir drt inte enbart en siffra man kan då se att oj nu äger jag 6000 kr i apple, 4000 kr i det bolaget etc.

Samt kan man även se att nu äger jag jag såhär många fondandelar vilket kan göra mycket för motviationen nör man köper diverse fonder.

För mig när jag loggar in på lysa så får man mer en känsla av att jsg enbart ser beloppet jag har där o utvecklingen men känns mer “opersonligt”
Men det kanske bara är jag som tönker såhär.

Det sparandet som gjort mig mest motiverad är dock utdelandet etf indexfonder jäklar där blir man verkligen motiverad o spara och jag fattar att man lika gärna kan ta ut pengar från en vanlig återinvesterande fond men min hjärna gillar när det klirrar till i kassan varje kvartal så kommande år är det det jag kommer satsa mycket på :slight_smile:

1 gillning

Tack för att du delar och intressant vinkel att se det på. Skulle nog säga att allt har sin charm. Spontant tänker jag det vore kanske bäst att ha pengarna på en och samma portfölj, så som i mitt fall ev Lysa. Ju mer pengar jag har på ett och samma ställe ju mer avkast ger det ju, ränta på ränta.

Mycket nytt för mig men verkar vara jätteintressant. Ju mer man läser ju roligare blir det. Ser verkligen fram emot detta.

Jag kanske missförstår dig men ränta på ränta effekten blir ju er mer för att man har allt i samma fond.

Säg att jsg sätter in 10k i en fond som ger mig 7ggr pengarna efter 25 år är slutsumman 70k

Säg att jag splittar upp det i två indexfonder som ger samma avkastning alltså 5k i vardera fond slutsumman landar ju på 35k i varje fond vilket blir samma summa som första :slight_smile:

Eller du kanske menar att det ser ut rent psykoligiskt som atg pengarna växer mer? :slight_smile:

1 gillning

Du menar nog att du är i “get rich” fasen och vill komma till “stay rich” men förstår vad du menar :relaxed:

Jag personligen föredrar att ha mitt sparande samlat på ett ställe. Det beror främst på att jag gillar att se totalsumman direkt.
Det spelar igen roll annars enligt mig.

Jo precis, portföljerna som @janbolmeson byggt ihop här ska motsvara 100% Lysa portfölj, sen skiljer ju säkert innehaven av aktier då jag tror Lysa placerar i andra fonder. Men riskmässigt är det snarlikt skulle jag tro:

Sen kan du ju kombinera ovan portföljer/Lysa med sparkonto med ränta. Räntefonder har inte gett någon säker avkastning senaste åren men det lär väl ändra sig nu med ränteläget. Men jag föredrar en säker avkastning på räntedelen i form av sparkonto med ränta.

2 gillningar

Åh ni är så underbara allihopa! Tusen tack för hjälpen, uppskattas verkligen!

Nu börjar min resa mot ett mer rikare liv!

5 gillningar

Tänkte bara återkoppla till panelen.

Blev 200 tkr på Lysa med 100% bred och 100 tkr enligt rika tillsammans portföljen.

Jättetaggad och ska bli spännande att följa utcheckningen.

Fick lite panik när jag skulle sätta in pengar på Avanza då jag inte viste vad jag skulle välja, AF eller ISK men efter lite reacher så blev det ISK som flesta rekommenderade.

Blev också lite konfunderad om jag skulle köra klumpsumma eller sprida ut det på längre tid. Lyssnade till @janbolmeson rekommendationer och så fick jag det till klumpsumma. Den emotionella biten får jag leva med :slight_smile:

6 gillningar

Kul och lycka till! Tips på vägen: stirra dig inte blind på de dagliga kursutvecklingarna. Att det går ner några dagar/veckor betyder inget i det stora hela. Tänk på att detta är en lååångsiktig sparplan.

3 gillningar

Tror nog det kommer bli lite påtagligt från allra början men så som allt så vänjer man säg förhoppningsvis. Och som du säger så är detta långsiktigt.

2 gillningar

Jag är inne och kollar börsen flera gånger och om dagen och mina konton så jag vet hur svårt det är att bara låta dem vara i fred kontona :slight_smile:

2 gillningar

Jag startade också sparande hos Lysa nu veckan, ett 60/40 ISK.
Är ju grymt smidigt! Alla dessa fonder/aktier/räntor som man investerar i helt automatiskt :slight_smile:
Majoriteten av mitt månadssparande kommer även fortsättningsvis gå in till mitt ISK på Swedbank i Access fonderna.
Lysa ska jag enbart ha till en Mellanrisk-portfölj med ett mindre månadssparande.

Vänta lite här nu! Hur kan du ha 100kSEK i rika tillsammansportföljen hos Avanza?

Avanza tillåter inte att man köper alla ETFer som ingår i rikatillsammansportföljen. Så den kan man bara ha på Nordnet!

Blev det missvisande att nämna denna som rikatillsammansportföljen? Låter kanske bättre med rikatillsammans-rekommendationen.

1 gillning

Heja oss! Vilken sparhorisont har du på 60/40% portföljen?

1 gillning

Ja, rikatillsammansportföljen är namnet på en specifik värdebevarande portfölj med bl.a. 25% guld, 25% långa räntor o.s.v.

Det är en av flera forum/bloggskapade portföljer.

1 gillning

3-5 år står det, men jag tänker att jag bygger upp den sakta så kanske den har en lagom storlek om 10 år.

Ok tack för att du förtydligar och observerade detta.

Det du beskriver här är den sk ”basportföljen” som består av 100% aktiefonder.
I grunden är de andra modellportföljerna tillägg av olika proportioner av sparkonto/korta räntor, guld och långa räntor. Den sk Rika Tillsammans-portföljen är likaviktat (25%) Aktiefonder (fördelat enl din post), guld, långa räntor och sparkonto/korta räntor. RT-portföljen förväntas efter lång tid ge lägre avkastning än basportföljen men med fördelen av betydligt lägre svängningar under resans gång.
Mer om modellportföljer exv här https://rikatillsammans.se/ombalansering-2021/

2 gillningar

Hoppar in här:
Jag har majoriteten av mitt sparande på Lysa, och kör där ett ISK med 60/40 och ett med 100/0.

60/40 är tänkt som komplement till kontantinsatssparande (som jag även har på ett sparkonto), där sparhorisonten är 5-6 år

100/0 är passivt sparande med pengar som jag ej behöver de kommande 10 åren.