Hur gör man bäst karriär på stora svenska industribolag?

Hej,
Jag jobbar på ett stort svenskt industribolag och har blivit erbjuden ett jobb på ett annat stort industribolag efter att ha jobbat över 5 år på det första sedan ingenjörsexamen. Jag vill väldigt gärna göra karriär och mitt mål är att vara chef för ledningsgrupp inom 10 år och ärligt talat är Executive board en önskedröm som jag ändå vill tro att jag kan jobba mot. Men gör jag då bort mig om jag byter jobb och delvis bransch nu? Det nya jobbet är en slags projektledarroll och jag tror jag kommer kunna lära mig otroligt mycket i den här nya branschen men samtidigt trivs jag bra på befintligt företag med. Lönen är givetvis lite högre på nya tjänsten. Någon här som har bra inblick i svenskt näringsliv som har någon åsikt om vad jag bör göra?

Gör det som förväntas av dig. Säg inte nej. Lägg extra energi på sånt som syns uppåt.

1 gillning

Att ha karriär som mål vet jag inte om det är en strategi att eftersträva.
Arbeta med något som intresserar dig och frågor där du vill och har förmåga att hjälpa företaget. Det som märks är engagemang, koncernperspektiv och eftertänksamhet. Dina positiva bidrag till bolaget kommer inte omedelbart märkas av din omgivning, utan där finns ett eftersläp innan kvittot kommer.

Jag har själv kämpat för att nå en nivå där koncernledningen lyssnar på mig, för att jag har idéer jag vill driva igenom och jag vill bidra till bolagets framgång. Ibland behöver man dessutom stanna upp och ändra riktning lite för att utnyttja förmågor man upptäcker på vägen på bästa sätt. Ett större företag är inte en lyktstolpe där vägen upp är spikrak. Det är mer som en trädkrona, där det bästa ibland är att vandra lite mellan grenarna på vägen upp för att få nya erfarenheter och perspektiv.

Vilket av dina två alternativ som är den bästa vägen fram kan jag inte hjälpa dig med. Men tålamod är en viktig egenskap att bygga på. Den dagen du når en hög nog lön för att inte jaga löneökningar kommer du också kunna finna ett nytt lugn som ger dig ytterligare utrymme att fokusera på att skapa värde och förutsättningar för att få beslutsmandat i mer långsiktiga frågor.

Ha kul så kommer resten.

1 gillning

Förstår inte helt vad du menar, är det VD respektive styrelseledamot du vill bli, eller “avdelningschef” respektive medlem i koncernledningen?

Tror det är lite olika vägar om man vill t.ex. ‘Produktionsdirektör’/COO på större industriföretag, Hållbarhetschef eller styrelseproffs.

Säger inte emot @Kimarite men spontant tror jag det är ganska bra att jobba i linjen en del, inte bara som projektledare. Utan att veta bransch kan jag tänka mig att en del av din karriärplanering borde vara att försöka bli chef för en avdelning (med kanske 10-50 medarbetare) och utveckla ledarförmågor där. Att byta arbetsgivare var femte år tror jag inte i sig är negativt.

1 gillning

Håller helt med, om där finns en linje. Att chefa över olika avdelningar är nog nyttigt för att förstå process och pusselbitar. Jag gick rakt in i staben efter 7 år som konsult på mitt bolag. Men jag förstår verksamheten bra då jag reser mycket och träffar alla affärsområden regelbundet. Har själv valt att undvika personal så länge det gått och verkat genom ett center of excellens. Men jag är inte främmande för att ta personalansvar i framtiden. Särskilt inte när man får mandat och krav på sig som kräver resurser för att genomföra.

Men det är svårt att generalisera då bolag är så olika. Budskapet var främst att hitta vettigare fokus, som verksamhetsnytta.

1 gillning

Skulle tipsa att det är bra med att bygga ett stort kontraktsnät samt ha ett bra internt rykte. Varit en stor fördel för mig att mina nya potentiella chefer vet vad jag kan prestera samt vad jag kan ge hens ledningsgrupp.

Annars ett annat exempel är VD för ett av våra största bolag tog sig först väldigt långt upp i bolaget genom att bygga en väldigt bra relation med en mentor. Slutade med att mentorn blev befordrad med något års mellanrum och varje gång befordrade mentorn personen till en högre roll i hens nya ledningsgrupp. Var en grupp på några personer som gjorde en resa upp i bolags hierarkin den vägen som idag sitter i diverse styrelser samt en av dom är VD för ett stor bolag.

Förresten en till punkt som är viktig att tänka på att hens nuvarande chef är väldigt viktigt för hens karriär. Jag har lärt mig den hårde väggen att välja mina chefer med omsorg. Jag hade en chef under några år som tog min presentation (och mina kollegors) samt visade dessa som sina egna för hens karriärsskull det satt bromsklossar för min karriär tills jag bytte organisation och chef.

2 gillningar

Boktips för karriäristen. Jag tyckte den var intressant och givande trots att jag tröttnade, sparkade min chef och nu är frilansare :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar, det är exakt detta dilemma jag står inför nu. En ny tjänst långt ner i linjen på mitt nuvarande företag som innebär personalansvar för 10-20 personer mot en projektledarroll där jag jobbar nära den lokala ledningen (en av 4 affärsområden i Sverige). Dock så känner jag mig lite mer taggad på den senare rollen men långsiktigt kanske det är bättre att stanna kvar. Tror jag har bra utvecklingsmöjligheter på nuvarande företag och jag har ett stort kontaktnät. Men att få lära sig en helt ny bransch lockar verkligen!

Jag har inte karriär som självändamål men jag är otroligt intresserad av företagsutveckling , industri och ekonomi. Jag knarkar poddar där företagsledare intervjuas och drömmer om att en dag vara någon i svenskt näringsliv för att få påverka och vara med där det händer. Därför är väl min fråga om jag nu gör bort mig för att jag lockas att byta företag. Att det kommer att vara svårare för mig att klättra till en hög position eller om det inte spelar någon roll ändå om 15 år :blush:

1 gillning

Jag får känslan att du fortfarande är ganska ung. Så du har tiden på din sida. Så länge du fortsätter utvecklas, bygga nätverk och är stimulerad på nuvarande jobb är det inte kastad tid. Ju bredare erfarenhet du hinner bygga om processer och affären på nuvarande ställe desto värdefullare kan jag tänka mig att du blir på nästa ställe. Samtidigt är det inte sällan toppskiktet i stora koncerner har spenderat mer eller mindre hela sin karriär på bolaget och byggt just den erfarenhet som krävs för att kunna leverera på toppnivå.

Jag har ett knep för att veta när det är dags att byta jobb. Jag frågar mig själv en gång om året om jag fortfarande kan se mig jobba på nuvarande ställe om två år. Om svaret är nej så är det dags att byta, nu direkt.

Håller inte alls med om de två första. Visst ska man göra det som förväntas, men min erfarenhet är att de som går above and beyond utöver sina arbetssysslor är de som befordras.

Att inte säga nej är också helt fel i min värld. Det kommer sluta med att du är konstant upptagen med dravel som inte spelar någon roll (och folk kommer börja utnyttja det). Jag respekterar folk mer när de säger nej till sysslor och levererar det dem lovar istället för vice versa.

Däremot håller jag med om att fokusera på det som syns uppåt är viktigt. Man ska aldrig glömma att 9 av 10 fall är det också att vara på rätt plats vid rätt tid, och ett sätt att förbättra sina chanser är att bygga relationer i organisationen och ledningsgruppen.

Jag håller med. En organisation där alla bara säger ja är förödande. Ingen vågar peka på de riktiga problemen eller be om hjälp. Men du frågade om hur man gör karriär i ett stort bolag. Då står jag för mitt svar. Särskilt om du är i en multinationell miljö. I de flesta kulturer utanför Sverige säger man inte emot sin chef. Håll bara med, sopa under mattan och glid uppåt…

Personligen hade jag funderat kring följande,

1. Vilket jobb skulle jag prestera bäst på?
  2. Vilken av chefer har jag störst förtroende för samt kommer stödja mig i min ambition?
  3. Vilken av tjänsterna tycker jag är roligast?

Utifrån min erfarenhet så är det efter man kommit upp några steg, främst politik och intriger för att komma vidare i karriären. Då räcker det inte längre att försöka glida med utan man behöver ha sina allierade på plats och välja sina strider med eftertanke.

Förlorar man fel strid så kan det exempelvis i värsta fall medföra att ens fabrik läggs ner som är en väldigt jobbig process för en bruksort.