Ja. Smaken är som baken men jag vill hjälpa mina barn att förstå värdet av pengar. Man tar en stor risk när man skänker X00k sek till sin 18/20 åring. Jag har sett mer än ett exempel där den handlingen var första vuxensteget i liv fyllda av dåliga ekonomiska beslut.
Håller helt med, man ska inte skänka pengar till en 20-åring.
En 35-åring som är mitt i livet och precis startat familj, tagit bra beslut och har en ljus framtid - där kommer jag skänka mycket pengar kan jag lova.
Alltid smart att vänta med pengar tills barnen är runt 30 och deras hjärnor är fullt utvecklade, speciellt konsekvenstänkandet.
Sen att hjälpa till med bostadsköp tycker jag är rimligt, att man köper en lägenhet själv och låter barnen hyra billigt av en, där hjälper man ju på ett sätt som är rimligt tycker jag i alla fall. Nästan omöjligt för en 20-åring att köpa en schysst tvåa i ett fint område i Göteborg eller Stockholm idag.
Vi har en gemensam för dem, dock har vi den i vårt namn och inte tänkt för att ge en klumpsumma när de fyller 18. Däremot användas för saker de vill göra som vi anser är vettiga. Tanken är att hjälpa till med kontantinsats alternativt att vi äger boendet och hyrut billigare till dem.
Viktigare att lära dem att hantera pengar och jag funderar lite på om de vill investera med egna sparade pengar som barn att man kanske skjuter in samma summa som de själva investerar för att ge lite morötter.