Hur göra med tapp pga försvagad dollar?

Förutom att du kan få fler SEK på kontot men förlora köpkraft eller färre SEK på kontot och vinna köpkraft.

Men det är såklart bra för t.ex arbetsgivare som kan göra icke-tänkande människor glada genom att ge dom en löneökning som egentligen är en sänkning av reallönen.

3 gillningar

Du besvarar ju inte de konkreta motexempel du har fått, där din logik brakar samman:

Samt fått av @Marknadstajmarn

Fast värdet på mina andelar har ju inte återhämtat sig med lika många procent som den amerikanska börsen. Vi pratar nu generellt. Förut korrelerade det. Ökade den amerikanska börsen med t.ex. 1 % avspeglades det ganska väl med att mina andelar i den globala indexfonden ökade med 1 %. Detta då valutakursen har varit förhållandevis likadan över längre tid (även om kursen ändras varje sekund av olika anledningar).

Det enda andra som hänt är att förhållandet mellan dollarn och kronan har förändrats rejält, vilket påverkar mina andelar negativt. Och uppenbarligen. Hade det inte skett en sådan kursförändring hade mina andelar i den globala indexfonden antagligen utvecklats ungefär likadant som den amerikanska, och värdet hade varit ATH.

Det är för att värdet på USD har ändrats annorlunda än SEK. Detta har inte påverkat din avkastning över huvud taget!!!

Om du väljer att mäta amerikanska börsen i SEK istället för USD så kommer du inte se någon påverkan alls i några siffror.

När du (eller fonden) köper en aktie med USD så äger du (eller fonden) inte längre USD. Därmed påverkas du inte alls av USDs reala värde. Helt enkelt sålde du USD mot en aktie. Samma sak om du säljer USD som du hade på bankkonto mot SEK. När du inte längre äger USD påverkas du inte av USDs värde. Men om du har SEK på ett konto och väljer att mäta dessa pengar i hur många dollar du får för dina SEK då ser det ut som du påverkas av växelkursen. Men det gör du ju inte, för du har bara SEK på ett konto.

Tänk såhär, om USDs reala värde går ner 10%, ingen rimlig säljare av en aktie på börsen skulle acceptera att få samma mängd USD som innan USDs värde föll 10% om inte bolaget ändrats något. Då kräver säljaren 10% mer USD för att kompensera för att USD tappat värde. Aktien ser då ut att ha gått upp 10% på USD börsen och stå still i SEK. Du tappar inga SEK p.g.a. detta.

Detta stämmer. Ingen säger emot det. Det är just för att båda valutorna följt varandra som det har korrelerat. Men så fort valutorna driver isär en bit så är det inte vettigt att värdera aktierna i USD. Det har fortfarande inte påverkat dig, aktierna är inte kopplade till USDs reala värde.

Nej det har inte påverkat dina andelar negativt. Måttstocken du mäter amerikanska börsen med har ändrat längd.

Nej du hade haft exakt samma antal kronor. Men amerikanska börsen skulle inte sett ut som den hade återhämtat sig utan istället gått ner likadant som mätt i SEK.

Du kan inte mäta i olika valutor.

Mät din avkastning i dollar så har du också gått plus.

1 gillning

Slappna av. Köp en globalfond. Slippa tänka på valutor.

1 gillning

Nja om dollarn inte tappat i värde är väl det rimliga aktiekurserna i dollar skulle gått ner istället? Eller har aktiekursen i dollar ingen koppling till valutan dollars värde?

Fast nu får jag ju kronor när jag säljer, och då får jag betydligt mindre än jag hade fått i januari och trots uppgång av den amerikanska börsen. Och hade dollarn haft samma kurs som då, hade även mina andelar återhämtat sig precis som den amerikanska börsen.

Amerikanska börsen har inte gått upp mätt i SEK.

Då hade inte amerkanska börsen gått upp mätt i USD och du hade haft fått precis lika många kronor som du får nu.

Anledningen till att börsen gått upp mätt i USD är att USD gått ner i värde. Hade inte USD gått ner i värde hade inte börsen gått upp mätt i USD.

2 gillningar

Som jag har förstått det har pengar hittat tillbaka till den amerikanska börsen och investerats i företagen, så att deras värde har ökat. Alltså oberoende av dollarns värde.

Då hade inte växelkursen SEK/USD ändrats. Det är ju precis vad den gjort.

Ahaa okej jag förstår! Hade hoppats på något positivt iallfall :sweat_smile:

Dollarn sjönk tidigare än/före återhämtninge, som sedan skett kontinuerligt, framförallt senaste veckorna.

Om vi pratar nettot över perioden i relation till SEK.

Du ser summan av realvärdesförändringen på bolagen och USDs realvärdesförändring.

Fortfarande så ändras kursen i USD på amerikanska börsen direkt när valutan (USD) värde ändras.

Varför skulle en säljare på USD börsen acceptera samma mängd USD för sin aktie om USD gått ner i värde?
Självklart vill säljaren ha fler USD för bolaget (om det är oförändrat) när USDs värde går ner.

1 gillning

Eloge för att du försöker upplysa oss :slight_smile: men för att slippa krångla till det med en extra dimension, underliggande VP, ett fat olja, grytlock, så skulle jag försöka hålla valutan rent.

100 USD i jan gav 1000SEK. 100USD ger 950SEK nu. Alltså har SEK stärkts. Då är det klart. Alla glada nöjda.

Vi andra bryr oss om vad du får för 950kr resp 1000kr. Vi kanske får släppa den här tråden för att det är svårt att förklara för de som inte begrip. Eller vill begripa.

Javisst.

Om du köper en aktie på Amerikanska börsen i januari för 1000kr och sen hade aktiernas värde stått still. Då hade du fått 1000kr idag.

När USDs värde går ner → ökar antalet USD per aktie för att kompensera → du får fler dollar som du växlar till samma antal kronor som i jan. *under förutsättning att SEKs värde står still

Det som har hänt detta året är att aktiernas värde gått ner och USDs värde gått ner. Då ser det ut som amerikanska börsen återhämtat sig mätt i USD (det har den inte, den har gått ner).

1 gillning

Jag köper det du säger och det stämmer. Folk tror ju att skvalpvalutan SEK är stabil som en sten. Det är den inte. Den effektiva marknaden har näst intill raderat möjligheten till arbitrage.

Alla valutor skvalpar runt. T.o.m. USD. Vilket är problemet med att mäta Amerikanska börsen i USD.

Amerikanska börsen gick ner när folk blev rädda och sålde mer än köpte, och kapital flödade från amerikanska börsen till andra börser. Sedan återhämtat sig när kapital började flöda in i regionen igen och folk började köpa mer igen, därav positiv utveckling de senaste veckorna/månaderna med ATH nu.

Nettoflödet av kapital till/från en börs är alltid noll för vanlig handel.

För alla transaktioner är det lika många pengar som går in i börsen som tas ut (säljaren tar ut x av valutan och köparen sätter in x). Så inga pengar flödar in eller ut över huvud taget. Helt enkelt är det inte teoretiskt möjligt att det köps för mer pengar än det säljs eller tvärtom.

Kan du besvara denna frågan: