Jag tycker @Martin08 hela tiden pratar om amerikanska aktiemarknaden och att växlingen mellan USD och SEK skulle påverka?
Precis, inte något om dubbelnoterade aktier och guld.
Jag kan tycka att växelkursen USD/SEK har betydelse när det gäller hur många SEK man får. Sålde jag aktie A i januari så hade jag fått fler SEK än om jag hade sålt samma aktie idag (samma aktiekurs i USD). Det verkar vara många som inte håller med om detta.
@joakim99 Man kan tycka att jorden är platt.
På den nivån är att säga att p.g.a. växelkursen får du färre kronor i en sådan affär.
Du får inte färre kronor p.g.a. växelkursen. Du får färre kronor för att det reala värdet på bolaget och reala värdet på SEK har förändrats på det sättet.
Bolaget har samma aktiekurs i USD för att USDs reala värde förändrats annorlunda än det reala värdet på SEK.
@Nightowl Bra förklaring, jag köper den rakt av.
Beroende på vilket perspektiv man har så kan det tyckas att det är växelkursen som gör att man får fler eller färre kronor men det är såklart bakomliggande orsaker som styr växelkursen.
Det ser ju ut så om man väljer att alltid definera värde i någots lokala valuta. Det medför dock en del problem när man ska ta investeringsbeslut.
T.ex. ger det upphov till att om du köper guld i Euro och samtidigt i USD. För att sen sälja så ser det ut som du får olika många procent avkastning på båda dessa när du säljer samtidigt. Trots att du får exakt samma antal kronor för båda guldklimparna.
Så båda guldklimparna gav lika många kronor i avkastning och kostade lika mycket. Men gav olika procentuell avkastning (mätt i Euro och USD). Vilken guldklimp var bäst investering? Flesta skulle ju säga de var lika bra, men procenten (eftersom vi definerade värde som i lokal valuta, USD eller Euro) blir olika.
Klart växelkursen påverkar. När euron förut var starkare än kronan fick jag färre euros att handla för i spanien. Nu när den är svagare, får jag fler euros så att jag kan handla mer i Spanien när jag reser. Resor och annat som betalas i euro blir billigare.
Jag vet bara att jag hade fått fler kronor om jag hae sålt mina andelar i LF Global Index i januari än idag. Det räcker att veta. Om det sedan är inflation, valutaspekulation eller annat som påverkat valutakursen spelar ingen roll. Vissa saker har i Sverige blivit billigare, andra dyrare. Men mindre pengar får jag för mina andelar. Det räcker att titta på det totala värdet för min fond på Avanza. Det är mindre nu än förut. Fastän den amerikanska börsen hämtat sig. Och i alla fall min LF Global Index följer ganska väl utvecklingen i USA, då USA är i majoritet i fonden. Så lite märkligt att höra att den amerikanska börsens utveckling inte skulle påverka värdet på LF Global Index, dvs. mitt värde i SEK som står angivet på min ISK-konto på Avanza. Det är det enda som är väsentligt. Och eftersom den amerikanska börsen har återhämtat sig, vilket tidigare avspeglats i en höjning av värdet på mina andelar på mitt ISK-konto, så har jag svårt att tro på att det nu plötsligt inte skulle göra det. OCh eftersom värdet tvärtom har minskat, måste det ju vara något annat som har gjort att värdet på mina andelar har minskat.
Men det finns ingen fast punkt att mäta mot. Allt rör sig, vissa saker tätare knutna till varandra än andra.
Men visst, man kan bestämma sig för ”1 svensk krona” som den fasta punkten och allt får vara mindre eller större/öka eller minska i förhållande till denna krona. Men så fort du vill göra något med denna krona så relateras den till något annat som o sin tur är kopplat till något annat etc etc.
Man skulle lika gärna kunna bestämma sig för ”valutorna” 1USD, 1kg kaffe eller ett grytlock som fast punkt.
Alla dessa kan man översätta företagets värde till. Vissa direkt, andra vi växling mellan valutor.
Utvecklingen i företagsvärdet mätt i dessa olika ”valutor ”.
Eftersom dessa rör sig i förhållande till varandra och beroende på olika orsaker så kommer företagsvärdets utvecklingen i de olika valutorna att skilja sig åt.
När man säger att USA-börsen ”hämtat sig” så är det för att man väljer att mäta i USD. Mäter man i SEK, kaffe eller grytlock så kan det se annorlunda ut. Det är fortfarande samma företag.
Ja dessa varor har inbyggd valutarisk i sitt pris! Det är för att dessa inte ändrar pris på sekundbasis. Samma gäller din lön, hyra och matinköp i Sverige.
Aktier är inte sådana. De ändrar pris på sekundbasis när valutan ändrar värde, tillsammans med den övriga omvärderingen.
Nej det har den inte gjort mätt i SEK. Du kan inte mäta i olika valutor och tro att du är konsekvent. Det är som att jämföra fahrenheit med celsius utan att konvertera mellan enheterna.
Den reala förändringen på amerikanska börsen avspeglas i ditt innehav. Samt det reala värdet på SEK. USD/SEK kursen spelar ingen roll och USDs reala värde spelar ingen roll.
Har det fortfarande inte gjort. Du upprear detta som en pappegoja och det är fortfarande fel mätt i SEK.
För att amerikanska börsen har gått ner mätt i SEK.
Det är detta påstående som ifrågasatts. Den amerikanska börsen har återhämtat sig mätt i dollar. Men dollarn är mindre värd.
Här är ett exempel:
- Du bor i Sverige och köper en aktie noterad i Euro. Jag bor i Förenta staterna och köper samtidigt samma aktie för samma pris i euro.
- Ett år senare har dollarns värde sjunkit och kronans värde stigit. Aktiens värde i euro är oförändrat.
- Vi säljer båda aktien samtidigt. Jag får nu fler dollar än jag betalade för aktien, och du får färre kronor än du betalade. Däremot får vi ju lika många euro.
- Om jag nu skulle växla mina dollar jag tjänat så får jag lika många kronor som du har. Och skulle du växla dina kronor till dollar så får du lika många dollar som jag har.
- Håller du med så långt?
Om du håller med om ovanstående, notera att det inte spelar någon roll att du har kronor och jag har dollar. I slutändan har vi båda precis lika mycket pengar, om vi konverterar till varandras valutor. Vi verkar ha tagit precis samma valutarisk, trots att vi använder helt olika valutor.
Jag har givit exempel där man får färre SEK men det exemplet (som är verkligt) duger inte ![]()
![]()
Färre SEK för att reala värdet gått ner (eller SEKs reala värde gått upp). Ditt exempel visar inte påverkan p.g.a. valutakursförändring. Det sistnämnda har @Marknadstajmarn visat.
Hur hänger valutarörelser ihop med avkastningen för en fond?
Vi föreställer oss att en fondförvaltare har hittat ett spännande amerikanskt företag och köper aktier i bolaget. Kursen är 10 dollar och en dollar kostar för tillfället 10 kronor, då kostar varje aktie 100 kronor. Ett år senare bestämmer sig förvaltaren att sälja aktien till samma kurs, 10 dollar. Men dollarn har under året sjunkit till 9 kronor – alltså har värdet på aktien fallit till 90 kronor. Alla fondsparare har därmed gjort en förlust på 10 kronor per aktie, utan att aktiekursen har förändrats. Hela förlusten beror på förändringen i valutakursen. Det omvända gäller om dollarkursen i stället hade stigit under perioden.
Detta innebär således att alla som sparade i en globalfond, eller en renodlad USA-fond, hade en inbyggd stötdämpare under 2022, tyngdes av en stark krona under 2023, för att sedan få en extra skjuts i utvecklingen 2024.
Vad händer om en annan förvaltare gör samma köp och försäljning men använder SEK i stället, alltså först köper en aktie för SEK 100 och sedan säljer den för SEK 90? Beror hans förlust också på valutakursen, trots att han använt SEK hela vägen?
Ursäkta, men jag måste fråga: Har du använt AI för att rapa upp samma resonemang igen, i nytt format? Utan att försöka ta till dig av eller bemöta motargumenten?
I exemplet har det hänt 3 saker:
- Aktiens pris i USD är oförändrat.
- Aktiens pris i SEK har minskat.
- Priset på USD, mätt i SEK har sjunkit.
För en helhetsbild av aktiepriset och valutorna så kan man inte bortse från en av dessa.
Valutorna är endast ett sätt att kunna ”se” företagets värde, som är en abstrakt företeelse.
Aktien har fallit till 90 kr för att aktiens reala värde gått ner 10%.
Dollarn gick också samtidigt ner 10% realt och därmed får man lika många dollar för aktien. Då både dollarn och aktien fallit lika mycket.
En annan förvaltare köpte exakt samma aktie på Tyska börsen där den är dubbelnoterad. Där har aktien i Euro gått ner 10%. Växelkursen SEK/Euro har stått still och den förvaltaren fick också bara 90 kr. Trots att valutan stått still. Ingen förlust p.g.a. valuta.
Nejdå du kan lugna ner dig, ingen hemsk AI
Detta är hämtat från Morningstar och SEB. Exemplen är korrekta och rimliga och kommer dessutom från källor som är mycket trovärdiga. Räcker fint för mig. Samt att jag upplevt fenomenet själv.
Dina exempel visar inte någon koppling till det du påstår. Nämligen att förändringen i SEK kommer p.g.a. valutakursförändring.
Ingen säger emot vad du får ut. Utan orsaken till varför.
Exemplet jag gav ovan visar just att orsaken inte har med valutakursförändringen att göra. Likaså har @Marknadstajmarn visat längre upp att orsaken till ditt resultat inte är valutaexponering utan just att underliggande värdepapper ändrat värdering.
Jag uppfattar mitt och (och andras) exempel som korrekt men inser att ni inte tycker likadant. Kommer inte försöka övertyga er mer utan vi har olika uppfattning kring detta. Bra att vi är eniga om att fenomenet innebär färre SEK i vissa fall, det är det viktigaste för min del.
Globalfond ner = färre sek på kontot
Globalfond upp = fler sek på kontot
Ni tänker alldeles för mycket ![]()
![]()
![]()