Hur göra med tapp pga försvagad dollar?

Jo mitt exempel stämmer med verkligheten då jag utfört det själv. Orkar inte kopiera in det igen.

1 gillning

Kommer sluta med två läger igen. Man får investera efter sin övertygelse. =)

En kontrollfråga: Vad menar du när du säger att dollarn stiger? Menar du att förhållandet mellan dollar och krona förändras utan att priser i dollar på varor (såsom aktier) förändras?

Nu var inte din fråga riktad till mig men jag har flera amerikanska aktier som ligger på samma kurs i USD idag som de gjorde i början av januari. Om jag skulle sälja dessa idag (och få SEK) så skulle jag få färre kronor än om jag hade sålt i januari. Det krävs inte mer än grundskolematematik att räkna ut det.
Att sedan priset på varor och tjänster kan ha påverkats på grund av utvecklingen i växelkurs är också sant.

Men det är för att dessa aktier gått ner i värde (mätt i SEK). Inte för att Dollarn ändrat kurs.

Det ser du i direkt i dubbelnoterade tillgångar (aktier och andra ej valutakopplade tillgångar såsom guld).

Om dollarns värde går ner och bolagets (reala) värde står still så kommer priset på amerkanska börsen gå upp. Står SEK still realt samtidigt så står bolaget still mätt i SEK (när du växlar försäljningens USD till SEK). Detta trots att bolaget gick upp mätt i en mindre värd USD.

2 gillningar

Jag säger inte emot dig. Det jag säger är att jag får färre SEK att handla för om jag säljer idag jämfört med om jag hade sålt i januari. Det måste du väl ändå hålla med om?

1 gillning

Ja. Detta är p.g.a. bolaget du ägde/äger gick ner i värde mätt i SEK, vilket beror på två saker, det reala värdet på bolaget och SEKs reala värde. Det beror inte på USD/SEK kursen eller USDs reala värde.

Exakt samma sak händer om du hade haft en svensk aktie och dess reala värde går ner eller SEKs reala värde går upp.

1 gillning

Precis. Inte något konstigt med detta.

Såhär tänker jag:
Företag har ett ”bakomliggande”/fundamentalt värde. En aktie är en ägarandel i detta företag och dess värde. Detta värde måste ”översättas” i ett pris på aktien. Priset kan vara definerat i olika valutor. Är aktien noterad endast på en marknad, finns priset definierat i endast en valuta. Finns aktien noterad på flera marknader kan priset vara preciserat i olika valutor.

Valutor i sin tur är mer relaterat till helheten i ekonomin inom ett valutaområde. Skatter, skulder, styrräntor, entreprenörsskap, utbildning, välfärd etc. Valutakursförändringar sker primärt pga dessa faktorer, inte pga ett enskilt företags bakomliggande värde.

Alltså är företags värde och valutor fenomen som finns på olika plan och i stora drag oberoende av varandra.

Av detta följer att en dubbelnoterad aktie har pris i två olika valutor, där skilllnaden nominellt mellan valutorna exakt avspeglar valutakursen.
När en aktie endast är noterad på en marknad så ”ser” man bara företagets värde som priset i en specifik valuta. Hade aktien varit dubbelnoterad så hade nominella prisskillnaden avspeglat valutakursskillnaden på samma sätt.

När man sen exv först köper en aktie i USD och säljer den igen efter en inbördes valutakursförändring USD/SEK så får man fler/färre kronor tillbaka men detta beror på att marknadens bedömning av företagets värde samtidigt förändrats. Hade aktien varit dubbelnoterad så hade priset varit detsamma i SEK som i exemplet ovan. Du hade bara inte gått omvägen via två växlingar mellan SEK/USD.

Varför hamnar diskussionen snett? Jag tror pga att man lätt hamnar i att enbart titta i valutadomänen. Inte konstigt eftersom dessa siffror är begripliga i förhållande till ett ”osynligt” mer abstrakt företagsvärde.

Tänker jag rätt?

Edit: Så när man tycker sig ”förlorat” SEK vid köp/sälj av aktie vid valutakursändring där USD sjunkit i förhållande till SEK så är det egentligen ett sänkt värde på företaget, mätt i SEK, man ser. Det har alltså inget med valutorna i sig att göra. De lever sitt eget liv i en annan domän än företagen.

2 gillningar

Sedan kanske man ska komma ihåg att det allra vanligaste är att en aktie är noterad på 0 handelsplatser. Ändå kan man förstås köpa/sälja aktien med valfri valuta eller i byteshandel – det enda handelsplatsen gör är att förenkla det hela.

1 gillning

Men en valutakursförändring handlar ju inte om en enskild aktie/företag. Den påverkas ju av andra generella saker, som valutaspekulation, alltså köp/sälj av valutor, olika länders ekonomi och dess olika delar, men på makronivå.

Den indirekta konsekvensen blir dock att enskilda företags värden i andra valutor påverkas av hur valutakursen förändras.

Säljer jag andelar från min globala indexfond när dollarn stärkts och kronan försvagats, får jag färre kronor. Fastän den amerikanska börsen gått upp och alltså det generella värdet på de amerikanska företagen i min indexfond gått upp. Att jag får färre kronor beror ju alltså inte på de enskilda företagen i min indexfond, utan på att kursförändringen skett pga andra omständigheter. Dock har jag antagligen fått lite fler kronor då den amerikanska börsen gått upp, än om den inte gjort det. Vad jag får vid försäljning är väl ett samspel mellan börsens utveckling och valutakursen vid försäljning. Men valutakursen påverkar indirekt medan börsen direkt.

Någon skrev även att min globala indexfond i sek inte påverkas av att den amerikanska börsen gått upp. Det kan jag inte förstå. Varje gång den amerikanska börsen gått upp/ner har ju detsamma skett med mina globala indexfonder, som ju i majoritet består av amerikanska andelar.

Det är här du går fel. Bara för att något går upp i pris betyder det inte att det gått upp i värde.

Om vi har 10% inflation och du får 5% löneökning, har din lön då gått upp eller ned i värde (köpkraft)?

Eller om vi har 10% deflation och du får 5% lönesänkning, har din lön då gått upp eller ned i värde (köpkraft)?

4 gillningar

Exakt detta! Det innebär att priset på aktien i den valuta den handlas i åker upp och ner i realtid när valutan ändrar värde!

Alltså om bolagets värde står still och valutan aktien handlas i ändrar värde så ändras direkt priset i valutan. I motsatts till konsumtionsvaror såsom mat och hyra, som ofta har mer trögrörliga priser när valutan ändrar värde.

Inte alls, tvärtom eftersom de ändrar kurs mer eller mindre i realtid. Till skillnad från Löner, hyror, butikspriser o.s.v.

Nej. Det är helt irrelevant. Du får mer eller mindre kronor baserat på de underliggande bolagens reala värde och SEKs reala värde. Helt oberoende av dollarns värde eller andra valutor.

Nej, nu blandar du ihop dollarpris med värde. Ändrar dollarns värde så ändras indexets pris i dollar. Även om värdet står still (antingen realt eller mätt i SEK) för indexet så kan det gå hur som helst i dollar.

Nej. Det beror på att de enskilda företagen gått ner i pris mätt i SEK. Inget annat.

Nej, det är bara en funktion av börsens utveckling mätt i den valuta du säljer. Mellanliggande transaktionsvalutor spelar ingen roll.

1 gillning

Jag är helt med på att min reallöneökning har minskat. Men då handlar det enbart om SEK.

Men om min köpkraft har ökat eller minskat med en valutakursförändring eller en reallöneökning/minskning beror ju på vad jag konsumerar och andra faktorer i samhället. Allt annat lika, får jag färre kronor vid försäljning av andelar minskar köpkraften oavsett. Jag har mindre pengar.

Därför ville jag inte ha med det i frågan. Min enda fråga har varit om man kan göra något för att skydda sig lite mot valutakursförändringen. Ungefär som att man köper hela höstacken för att man har oddsen emot sig om man försöker köpa enbart vinnarna. Eller diversifiera genom olika tillgångar, eller annat jag inte vet om.

Men vi ha ju redan visat med verkliga exempel att du inte påverkas av valutakursförändringarna.

Det spelar ingen roll om du köper en dubbelnoterad aktie (t.ex Ericsson) direkt i SEK eller konverterar till USD. Du får lika många SEK i slutänden.

Det spela ringen roll om du köper guld direkt i SEK eller konverterar till USD. Du får lika många SEK i slutänden.

Vill du påstå att man får olika många SEK i slutänden får du komma med ett verkligt exempel.

2 gillningar

Köp aktier i hela höstacken eller guld. I det slipper du valutarisk.

Du har risk i valutakurser i din lön (negativ riktning), hyra, konsumtion och räntepapper (negativ riktning för dina lån).

1 gillning

Det du behöver tänka på i ditt resonemang är att aktiemarknaden och valutamarknaden är de mest effektiva marknaderna i världen, så priserna ändras direkt baserat på ny information. Läs om Efficient Market Hypothesis.

Andra marknader är inte lika effektiva, där prisas inte sakerna om lika snabbt. Valutarisken finns i de mindre effektiva marknaderna, inte i de effektiva.

Tex lönen ändras bara en gång per år, hyran ändras inte så ofta, så de laggar efter när t ex valutan ändrar värdering.

3 gillningar

Det är väl ingen som har ifrågasatt detta?

1 gillning

Vad är det som har ifrågasatts då?

1 gillning

Det är nog en hel del men just exemplen som du tar upp har såvitt jag kan bedöma inte ifrågasatts. Det kändes därför som lite märkliga exempel tycker jag.