Har ett lån på min BRF på 200 000, har ingen rabbat på lånet utan betalar listpris. Lägenheten är värd ca: 2000000
Har ca: 1500000 i fonder och 300 000 på sparkontot.
Hur hade ni gjort?
Har ett lån på min BRF på 200 000, har ingen rabbat på lånet utan betalar listpris. Lägenheten är värd ca: 2000000
Har ca: 1500000 i fonder och 300 000 på sparkontot.
Hur hade ni gjort?
I ditt fall hade jag nog amorterat det där sista. Med 1,5 miljoner investerat blir 200 tusen en relativt liten summa. Sedan vill du kanske inte ta allt från sparkontot men åtminstone hälften där och resten genom att sälja fonder?
Känslan av att vara skuldfri är större än känslan av att optimera varenda 100-tusenlapp. ![]()
Håller med. Feelgood slår optimal avkastning.
Beror på vad du har för ränta, men jag hade antagligen investerat mer.
Har du ingen möjlighet att få rabatt listräntan?
När ska du ha pengarna? Om det är ett långsiktigt sparande så hade jag skaffat rabatt på lånet och investerat pengarna, helt klart.
Faktum är att jag hade övervägt att utöka lånet för att kunna imvestera ännu mer. Min långsiktiga plan är att ligga kring 50% belåning på bostaden.
Amortera alla dar i veckan…