Hur hantera en avkastningsportfölj livslångt?

Hej

Jag och min fru börjar närma oss tidpunkten där vi ser att vi har tillräckligt med pengar för att kunna leva det liv vi vill livet ut utan att behöva jobba mer(ha mer inkomst). Inte med det sagt att vi nödvändigtvis kommer att sluta jobba än. Möjligen kommer vi att sluta vara anställda och göra annat istället.
Vi kommer att kunna leva på en blandning av pensionspengar och eget kapital.

Fast nu över till min egentliga fråga eller frågor.
Vi har 6 MSek som vi tänkte ha i en avkastningsgportfölj där vi skall kunna plocka ut i snitt 4% om året, dvs 20k i månaden resten av livet för att fylla på lite i den löpande kassan. Skall man räkna på att de 4%-en är utöver inflationen och att de 20k indexregleras upp över åren? Annars holkas ju värdet ur.

Vi har tillräckligt med buffert för att inte behöva göra några uttag alls på flera år, så det finns rejäl flexibilitet kring hur dessa uttag kan göras.
Idag ligger det mesta av pengarna i indexfonder, till största delen globala med med en tilt åt Sverige.

Hur skulle ni långsiktigt investera dessa 6 Msek för att uppnå det jag beskrev ovan?

Hur skulle ni lägga upp en uttagsstrategi för att minska risken för att pengarna tar slut eller krymper för mycket?

MVH
/Conquiztadoren

Skulle placera i nån slags allväders/permanent/mellanrisk-portfölj.

Typ 25-50% aktier, resten i räntor och guld/råvaror.

1 gillning