Hur har din finansiella kompetens hjälpt dig att enklare se om en investering är bra eller dålig?

Den här frågan som jag tyckte var spännande att reflektera över kommer från avsnitt 281 och Kiyosakis bok “Rich Dad, Poor Dad”.

Efterhand som du har ökat din finansiella kompetens, hur har det hjälpt dig att enklare se om en investering är bra eller dålig?

Vad tänker du?

4 gillningar

Vet inte om det är finansiell kompetens utan kanske mer erfarenhet efter X krascher/cykler och Y årtionden i olika företag. Säger som Mark Twain sa (ish)

History doesn’t repeat itself, but it rhymes

Visst bra bolag blir dåliga och dåliga bli bra men upplever det som att man maximerar sina odds med bolag som är bra och har vettig framtidstro/möjlighet

Punkterna på min bedömningslista är

• Ledningen - har de levererat historiskt sett, finns det ägare som är bra och kan byta ut ledningen vid behov. Om startup, har personerna levererat tidigare. Skulle jag låna ut pengar till dem personligen? Ja/Nej.

• Historisk och framtida förväntad omsättnings och vinsttillväxt i balans (inte för mycket upp eller ner mellan då och framtid, inga hockey sticks heller)

• Vilka makrotrender har affären i ryggen och är de rimligen verkliga makrotrender och inte hype. Alltid lättare cykla i medvind.

• Var i nuvarande affärscykel är bolaget. Idealt ingen cykel alls men det är få förunnat.

• Hur värderas affären idag, och är det rimligt mot dess historik, konkurrenter och börsen (om listat) på flera olika lönsamhetsmått (bruttomarginal, rörelsemarginal, nettovinst, EPS)

• Skuldsättning och kreditbetyg ser vettigt ut och inte ökande respektive sjunkande. Få bolag med netto kassa går i putten.

Fortfarande fokus på hårda värden men lägger mer vikt vid mjuka värden nuförtiden, samt litar mer på min egen bedömning än som ung.

Jag hoppas snarare att min finansiella kompetens en dag ska bli så hög att jag ska inse att jag inte kan se vilka investeringar som är bra och vilka som är dåliga, så att jag bara kan hålla mig till buy-and-hold på globalindexfonder i stället för att försöka överlista marknaden på än det ena och än det andra sättet.

2 gillningar

Jag tolkade frågan som att man skulle investera i en affär - egen, en startup, en aktie eller ett bolag som anställd (med sin tid och energi). Alla punkterna är kanske inte relevanta som anställd men många är menar jag.

Men man kan nog tolka den på flera sätt insåg jag när jag läste ditt svar :grinning:

1 gillning

Att se möjligheter och lösningar på problem, kan nämna ett exempel har den del personer på mitt gym som använder elsparkcyklar och dyl, tyvärr är snittåldern ganska hög.
Då började jag tänka hur man kan lösa det här problemet, och lösningen i min värld är nått typ av förvaringsskåp där man kan förvara saker i men som man betalar per minut säg att priset är 1.5 krona per minut.

Till ämnet och boken, jag har börjat ställa fråga “hur” mer och försöka komma fram till lösningar även om de inte alltid är nödvänligt.
Men i värstafall så innebär det att jag får tänka på något helt annat under ett par timmar :slight_smile:

1 gillning

Min finansiella kompetens består i att jag alltmer blir klok på vad jag vill uppnå och hur jag ska kunna ta mig dit. Min tydliga målbild gör att det blir allt lättare att bedöma om en placering är bra eller dålig.

Min finansiella kompetens är personlig. Den saknar kanske värde för andra.

1 gillning

Det mesta som låter för bra att var sant ska man undvika, oavsett om det gäller träd, magiska apparater eller diverse get-rich-quick kurser…

“If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.”

Gick på lite nitar i början som man i backspegeln kan fråga sig hur i helvete man gick på…