Hur har du gjort för att öka din inkomst över tid?

Efter att ha valt ett lågstatus/låginkomstyrke utan viljan att studera vidare, trodde jag att jag stått mitt kast och bröstade tanken att inte tjäna så mycket pengar i livet. Men efter att ha tröttnat på allas tjat om att man minsann borde tjäna mer pengar, öppnades mina ögon för möjligheter och jag började undersöka möjligheter att öka mina inkomster inom mitt yrke, eftersom det är det jag vill jobba med.

Steg 1: var att byta avdelning på samma ställe vilket möjliggjorde små löneökningar eftersom jag fick med mig nästa års löneökning från det datumet jag började. Gjorde så 4 gånger på 4 år, men utvecklingen inom yrket var också ett plus.

Steg 2: var att byta ett par gånger mellan region/kommun för att göra ett hopp uppåt varje gång.

Steg 3: var att börja jobba natt, vilket ökade inkomsten med totalt 12 000/månad.

Steg 4: är jag på nu. Snegla mot grannlandet norge. Har möjlighet att arbeta varannan vecka, vilket medför många timmar veckan jag arbetar, men det är sådan brist, att företaget står för resa+boende+ individuellt schema. Utöver dessa förmåner, är jag också ledig 26 veckor/år, har en väldigt hög lön och får norsk pension.

Jag har ökat mina inkomster från 25 000 Före skatt till 70 000 före skatt på dessa sätt. Jag får nu jobba med exakt det jag vill, för en extremt bra lön i mitt yrke. Detta möjliggör också intressanta sparmöjligheter. Tackade ja till jobbet idag faktiskt.

Dubblar alltså min nuvarande lön på 35 000.

Det finns sätt att öka sina inkomster oavsett yrke, om man är beredd att göra det som krävs. Alla har inte möjligheten, men de som har det borde inte nöja sig. Är väldigt stolt över mig själv!

Mitt mål nu är att spara 20 000kr/månad och gå i pension när jag är 50. Om cirka 20 år.

Delge era historier om hur ni gjort för att pressa upp er lön?:blush:

14 gillningar

Inspirerande. Får man fråga vad du gör i Norge? Järnväg? Olja? Sjuksköterska? Alla ska vara rätt så populärt där har jag hört.

Har själv bra lön, men gar tänkt på varannan vecka jobb vore rätt skönt.

2 gillningar

Är bara utbildad undersköterska. Kom in på sjuksköterska, men ville ej bli det. Trivs med mitt yrke :blush: varannan vecka ska bli väldigt skönt. Dessutom får jag se någonting nytt i norge, annan stad, annan miljö, andra kontakter, samtidigt som jag får en hel vecka ledig med barnen när jag är hemma :grin:

Måste dock säga att jag maxat allt för att få det här. Nattjobb 70 timmar varannan vecka :blush:

Sen valutaskillnaden kan ju vara ett potentiellt problem för framtiden och pension, men just nu är det vara positivt :blush:

Har du möjligheten och orken skulle jag rekommendera ett komprimerat schema. Det är tufft i perioder, men för egen del väger ledigheten upp det!

5 gillningar

Ingen som vill berätta?:blush:

1. Lära dig programmera
  2. Var kreativ
  3. Starta företag
  4. Utnyttja 1 och 2 ovan och bygg något, som en webbtjänst eller app
  5. Sälj licenser eller prenumerationer eller tjäna på reklam på det du byggde under 4 ovan
  6. Repeat, samtidigt som du behåller dit vanliga jobb och kör på 100% därifrån.

Vipps så har du ökat din “lön” rejält. Dessutom sänkt dina kostnader, eftersom varenda dator, telefon, kontorspryl nu kostar hälften när du köper det på företaget :wink:

2 gillningar

Trådar likt den här har varit uppe tidigare, men det jag gjorde var:

1. Plugga på universitet
  2. Successivt byta jobb efter erfarenheten ökar
  3. När erfarenheten från tidigare jobb inte räcker för att få jobbet du vill ha, studera vidare (i mitt fall vart det självstudier).

Men jag gjorde aldrig ovanstående för att tjäna mer pengar, jag jagade intressanta saker att få jobba med. Bra betalt kom bara på köpet.

1 gillning

Det jag gjort för att öka min inkomst är:

• Byta roll eller avdelning inom samma företag
  • Bytt till ett annat jobb
  • Tagit reda på lönenivån på min roll inom branschen samt sammanställt allt det jag gör bra på jobbet. Tagit med detta till löneförhandlingen med chefen. Tips är att sikta högt för du kommer att landa någonstans halvvägs

Jag har valt en helt annan väg. Låg skatt, inga arbetstider, ingen formell utbildning, stor potential och ingen speciell arbetsplats. Jag har valt att öka min kompetens inom förvaltningen av mitt eget kapital.

Ett “skitår” som i år finns fonder som gått upp över 50%. Det visar på potentialen. Sen är det upp till var och en att bedöma om det är värt att satsa på eller ej.

Jag har bara gymnasieutbildning och tjänar inga jättesummor. Men tillräckligt för att betala statlig skatt iallafall. Tyvärr hade jag inte dehär strategierna klart för mig från början, utan de utvecklas hela tiden. Tror de bör funka i de flesta brancher. Om än olika fort.

1 Kontinuerligt försökt öka värdet på tjänsten jag kan utföra per timma. Leta effektivare arbetssätt, utöka svårighetsgraden på jobben jag kan lösa. Ta mig an jobb som andra gett upp på. Utöka kringkunskaper som språk, ekonomi och annat som gör att man kan klättra vidare åt olika håll.

1. Odla mitt varumärke. Lämna väl utförda jobb efter mig. Lämna nöjda kunder efter mig. Lämna god stämning efter mig. Lämna ärlig och korrekt i formation även när den är dålig eller inpopulär, vilket lämnat förtroende efter mig.

2. Tacka ja till jobb jag inte vet om jag klarar. Har fått be om mycket hjälp och lägga mycket tid på att fundera och göra om ibland. Men det har alltid löst sig tillslut. Hittills iallafall. Och med mycket ny kunskap och en merit på köpet.

3. Sammarbeta med andra med samma kunskaps och kvalitetsambitioner. Bett andra om hjälp och hjälpt andra så mycket som möjligt. Det lär sig alla inblandade på och alla verkar dessutom duktigare än någon hade varit på egen hand. + Att övriga duktiga vet vem man är och har goda vitsord till den som frågar.

4. Sökt jobb och lön som jag inte trott jag skulle få medans jag haft ett jobb. Det ger ett övertygande lugn att sitta och svara ärligt på frågor och ställa utvärderade frågor om en arbetsplats när man redan har ett jobb och inte tror man ska få det nya.

2 gillningar

Är sjuksköterska och tycker att ditt upplägg är superintressant. Hur har du gått tillväga för att få denna typ av jobb, är det via konsultföretag eller ha du kontaktat sjukhus/äldreboende direkt?