Efter att ha valt ett lågstatus/låginkomstyrke utan viljan att studera vidare, trodde jag att jag stått mitt kast och bröstade tanken att inte tjäna så mycket pengar i livet. Men efter att ha tröttnat på allas tjat om att man minsann borde tjäna mer pengar, öppnades mina ögon för möjligheter och jag började undersöka möjligheter att öka mina inkomster inom mitt yrke, eftersom det är det jag vill jobba med.
Steg 1: var att byta avdelning på samma ställe vilket möjliggjorde små löneökningar eftersom jag fick med mig nästa års löneökning från det datumet jag började. Gjorde så 4 gånger på 4 år, men utvecklingen inom yrket var också ett plus.
Steg 2: var att byta ett par gånger mellan region/kommun för att göra ett hopp uppåt varje gång.
Steg 3: var att börja jobba natt, vilket ökade inkomsten med totalt 12 000/månad.
Steg 4: är jag på nu. Snegla mot grannlandet norge. Har möjlighet att arbeta varannan vecka, vilket medför många timmar veckan jag arbetar, men det är sådan brist, att företaget står för resa+boende+ individuellt schema. Utöver dessa förmåner, är jag också ledig 26 veckor/år, har en väldigt hög lön och får norsk pension.
Jag har ökat mina inkomster från 25 000 Före skatt till 70 000 före skatt på dessa sätt. Jag får nu jobba med exakt det jag vill, för en extremt bra lön i mitt yrke. Detta möjliggör också intressanta sparmöjligheter. Tackade ja till jobbet idag faktiskt.
Dubblar alltså min nuvarande lön på 35 000.
Det finns sätt att öka sina inkomster oavsett yrke, om man är beredd att göra det som krävs. Alla har inte möjligheten, men de som har det borde inte nöja sig. Är väldigt stolt över mig själv!
Mitt mål nu är att spara 20 000kr/månad och gå i pension när jag är 50. Om cirka 20 år.
Delge era historier om hur ni gjort för att pressa upp er lön?