Hur hitta sätt att (orka) spara?

Jag var i lite liknande situation. Jag har varit ganska ekonomiskt tidigare men ett nytt sammanhang gjorde att pengarna gled iväg av sig själv.

Så det jag började med att göra är att gå igenom min konsumtion varje månad och notera allt på ett excelblad. Sedan så satte jag utgifterna i olika kategorier, vissa är självklara och andra fick jag fundera på vad det faktiskt var för mig.

T.ex äta köpelunch eller gå på krogen är konsumtion, men att äta på restaurang och ta ett glas vin till är ett nöje för mig. Detta är för att jag gillar det sociala att äta på restaurang men tycker att luncherna eller krogrundan inte tillför så mycket.

Det var en ögonöppnaren att se vad mycket pengar gick till saker som jag egentligen inte värdesatte. T.ex utelunch, kioskbesök för att köpa godis till eftermiddagen, en utekväll med för mycket alkohol ledde till fyllekäk en taxitur och sen medvetslös dagen efter, så såklart foodora på det.

Därefter gjorde jag en budget beroende på värderingen av mina utgiftskategorier och vad jag vill sikta på att spara.

Det ledde till alkohol i konsumtionskategorin är på 0. Uteluncherna på ca 1 i månaden. Restaurangbesök; några fler (oftast är begränsningen hur mycket mina vänner vill äta ute snarare än budgeten)

Budgeten följer jag inte strikt men ger en indikation på hur månaden går. Har sänkt onödiga kostnader en hel del och ökat sparandet. Konsumerar fortfarande på saker som gör mig glad eller ger mig någon tillfredsställelse. Så konsumtionsångesten är borta då jag inte ångrar konsumtionen jag gör. Det svåra var att börja vara nykter på utekvällarna, men det gick hur bra som helst.

Det känns skönt att ha kontrollen i vart pengarna går, det är en trygghet att se var jag kan spara in om det blir knapert. Och sedan tyckte jag att nyårsutmaningen: öka utgifterna i en kategori du tycker om men då minska i en annan var en trevlig bonus

5 gillningar

Jag tror du har “fel” övertygelse om du blir influerad av reklam, unnar dig etc etc, så tycker du egentligen inte att det är så farligt.

Jag börjar hitta min egen väg i detta med inspiration från, delar vad jag håller med här ifall nåt låter intressant.

• detta forum där jag blir inpirerad.
  • tony robbins för inre motivation och styrka.
  • boken Sapiens där författaren målar upp en bild av dagens consumerism. Jag gillade den engelska ljudboken.
  • egen konsekvensanalys av ditt konsumerande. Vilken effekt kommer ditt handlande idag ge på din långtida utveckling, börja på papper men stanna inte där. Se dina olika framtider framför dig och välj din framtid.
  • gör en plan som du tror på gör den tydlig med mål varje månad vecka och dag.
  • våga bli tillräckligt förbannad på dina egna beteenden som leder dig på villovägar, gör dom till dina fiender och bränn in dina starkaste känslor kring konsumtion i ditt inre.
  • gör du rätt kommer du att fysiskt må illa av att konsumera på fel sätt…

Ja det är lite hjärntvätt och det funkar. Lite som omvänd KBT och grunden till att skapa fobier går genom väldigt starka känslor och rädslor för förlust. Våga känn!

1 gillning

Jag tänker också att det kan vara en del av det hela.
Exempelvis skulle mitt liv bli betydligt sämre om jag tvingade mej själv att exempelvis äta annorlunda mot vad jag vill, bara för att kunna spara.

Hemligheten skulle kunna vara att försöka bena ut VAD som är viktigt att lägga pengar på och inte.
Sedan om jag ser till mej själv, så har jag och frun Söndagsmöten där vi planerar veckan med mat osv.
Det märks direkt på matkontot när dessa möten inte blir av, och vi springer i mataffären i tid och otid.

Tips är att skriva ner dina mål och dina varför. Utan ett starkare varför till att spara än tillfredställelse i stunden av konsumtion kommer din hjärna vilja välja konsumtionen. Dvs då kan det kännas som att du mot din vilja köper de där grejjerna eller inte får energin du hade hoppats på till att göra storkok etc.
Med 30% sparkvot kanske du undermedvetet känner att äh jag kommer ju nå mitt mål ändå, det kommer bara ta lite längre tid om jag köper detta.
En slutsats skulle kunna vara att sätta av en peng för glädjekonsumtion i budgeten men att den ska hållas till det beloppet. Annars börjar det gå ut över ditt mål o varför, inte över dina pengar som bara ör ett medel.

Ett tips för att sluta äta ute är att alltid ha någon tråkig lunch hemma/på jobbet som du får äta istället. Någon konserv, nudlar, frysmat osv. Då blir man mer motiverad att laga matlådor!

Tack för alla svar! Efter att ha läst och funderat vidare tror jag nyckeln är att jag umgås med människor som spenderar mer pengar än jag. Därför får jag hela tiden välja mellan att hålla min budget och att vara socialt smidig.

2 gillningar

Bra insikt.
Vart tar du vägen nu då? Jag menar: vad leder denna insikten till för förändring?

Det behöver jag nog sova på. :slight_smile:

Men troligen dels högre budget, dels mindre självkritik över de val jag gör, och dels en förståelse som gör att jag lite oftare kommer att tacka nej/föreslå andra aktiviteter, för att få mer av den livsstil jag vill leva att färga mina vänskaper.

3 gillningar

Klokt.

Säger till dig samma jag sagt ett par gånger senaste veckorna:
Fundera (fast inte för länge) på att hoppa på RikaTillsammansprogrammet 2024 som @janbolmeson precis startat för året för jag tror du skulle få väldigt mycket hjälp och inspiration och tankespjärn kring dessa dina insikter (& mycket mer!) där.

1 gillning

Med den sparkvoten är du ju hemma. Slappna av nu. :wink:

2 gillningar

Jag verkligen hatade att stå med matlådor och mackor varje dag, sen stå och diska skiten på kvällen :skull_and_crossbones:

2012 slutade jag helt med matlådor och livskvaliteten ökade. Inga problem att lära sig att fasta om dagarna. Hälsosamt och jag är alltid pigg. (Man blir trött när man ätit)

Vad jag sparat har jag inte räknat på för jag äter mer hemma när jag väl äter. Men så skönt att slippa tänka på det.

Sen får man vara beredd på att förklara sig hela tiden.

Hur orkar du?
Jag hade dött!
Man måste äta var tredje timma!
Du kommer bli sjuk!
O.s.v

Svarar alltid samma: jag är här för att jobba, inte äta. Då brukar det bli tyst :rofl:

1 gillning

Verkligen. Man behöver inte tänka utanför boxen om man tänker bort boxen först. Att träna sig att gå lite längre utan käk när man utför stillasittande arbete skulle de flesta fixa.

Minska på rörliga utgifter?

Spara mer i början av lönen så att du inte kan spender mer. Då börjar du hushålla per automatik.

Så gör jag.

Får två tankar av detta. En av de svåra sakerna i livet är alla olika målkonflikter man har. Vad är man beredd att offra för att nå ett av sina mål? Man kan behöva ha ett övergripande mål som trumfar alla andra, tex ”jag vill ha ett bra liv både nu och sen” eller ”jag vill prioritera intressanta/nya upplevelser” för att hamna rätt. Annars är risken att man genom att låta ett mål ta över plötsligt står utan vänner eller hälsa eller vad det nu kan vara man prioriterat bort.

Den andra tanken jag har är att livet går i faser, under vissa faser går det lätt att spara, under andra faser svårare. Är man tex i en fas där alla fyller 30 och gifter sig så ryker det en del pengar. Men man får också dela sina vänners stora upplevelser. I efterhand skulle jag säga att man mer ångrar vad man inte gjorde/hängde med på än gläds åt att man sparade några tusenlappar.

5 gillningar

Du sparar 30 procent av din inkomst. I min värld en mycket hög sparkvot. Den är ytterst rimlig om man har ett bestämt mål, typ köp av bostad.

Om inte, så har du inget problem! Njut av livet i stället. På dödsbädden är det ytterst få som grämer sig över att ha sparat för lite.

2 gillningar

Du sparar ju redan en bra slant. Helt ok!

Mitt tips för sparande är att helt enkelt flytta alla inkomster till ett specifikt ”rörelsekonto” där alla betalningar/utgifter dras i från. På lönekontot ligger bara månadens fickpengar kvar samt det som dras via autogiro.

På rörelsekontot blir det därför rätt mycket pengar efter ett tag, och då sätter jag in på Avanza eller Nordnet. Grundsparandet rullar på utöver det.

Första tanke jag får är att sätta in det på lysa med önskad fördelning och ha ett automatiskt utag på 2% per år tex. Om du har 1 million så blir det 20 000 per år. En rätt vanlig summa gör ett år. Som automatiskt blir högre för var månad.

Klipp kreditkorten och använd endast ett debitkort.
Sätt sparandet på autogiro så det dras innan du hinner spendera dem.
Se till att lönen kommer in på ett annat konto än det som är kopplat till betalkortet, så att du måste aktivt flytta pengarna dit för att spendera dem.

Om du redan sparar 30% av din inkomst automatiskt varje månad så sparar du ju redan rätt bra - vad är det du behöver spara mer till, eller är det bara spara för sparandets skull?

Du skulle ju kunna öka automatsparandet till 40, 50 eller 60% beroende på hur mycket pengar du vill låta dig själv lägga på annat varje månad innan du väl står i läget att välja mellan att betala för något eller inte. Det styrs ju givetvis av vilka fasta kostnader och inkommer du har.

Det är klart att det är bra att vara lite återhållsam med utgifterna men man ska väl leva lite också vid sidan av sparandet?

Om ditt sociala liv kräver kokain och dyra krognotor, då har vi ett problem :wink:

Skämt å sido, vad menar du med att ditt sociala liv kräver det?

1 gillning