Blev nyfiken på indexet Solactive ISS ESG Screened Paris Aligned pga miljön osv. Men hur gör jag egentligen enklast för att hitta vilket index en indexfond följer? Tänker mig om det fanns en lista man kunde sortera dem på index, typ. Störigt att gå in på t.ex. Nordnet och klicka på varje fond och läsa deras beskrivning. ![]()
På vilket sätt skiljer det sig från andra ESG-index?
Är helt grön på detta så jag vet inte riktigt, men känner skuld för att investera i vissa företag som är högt omsatta på en vanlig global indexfond pga. dess miljöpåverkan. Jag vill egentligen satsa alla pengar på den gröna omställningen och då lät det intressant med vad Handelsbanken hade ändrat till.
För majoriteten av alla fonder har också ESG-screening. Sedan kan man diskutera dess värde, men det är en annan diskussion… ![]()
Tex:
Ansvarsfulla investeringar
Fonden investerar efter principer för ansvarsfulla investeringar och följer fondbolagets ägarpolicy. Det innebär att det kontinuerligt kontrolleras om fonderna har investerat i bolag som bryter mot internationella konventioner. Läs mer om hållbara investeringar här.
Det är en labyrint man behöver ta sig igenom för att luska ut hur det indexet fungerar. Alldeles för svårt och den övergripande information som står angiven för varje fond är bara att skrapa på ytan dessvärre.
Just de index som Handelsbanken valt, är långt mer framåtlutande än andra företags valda index är min slutsats. De viktar om bolagen i de marknaderna som ingår i indexet, efter hur väl bolagen i sig ställt om för att nå Parismålen. Det gör exempelvis att i Norden-fonden har Novo Nordisk en vikt om 17% och Atlas Copco en vikt under 2%. Just på grund av hur bolagens hållbarhetsredovisningar ser ut kopplat till börsvärde och den formel som används.
Målet är att för varje år minska mängden koldioxid bolagen i indexet inkluderar genererar med 7%. Det görs genom att lägga mer pengar på lösningsbolag och mindre pengar på de bolag som inte levererar mot målen. Dvs det indexet må innehålla samma bolag som gängse MSCI-index, men med helt annorlunda viktberäkning.
Solactive som indexleverantör har just nu 6666 index listade på sin hemsida.
Just indexet för globalfonden är detta (tror jag):
Kolla fondfaktabladet för den enskilda fonden (men som sagt tidskrävande och “störigt”).
Vill man se vilka index tex ett gäng Sverige-fonder följer kan man se det i fondlistan hos Avanza. Det är enda stället jag har sett som listar indexen. Tyvärr…