Bästa kostnadsfria Indexfond i Sverige

Hej jag har en kort fråga om möjliga indexfonder som skulle passa bäst för mig, då jag är mindre insatt i just hur indexfonder fungerar och jag är tacksam för hjälp och svar.
Kort om mig och vad jag letar efter, jag lägger stor tid att leta och värdera individuella företag och lägger nog en 10+ timmar i veckan på investering, jag är en aktivt investerare med lång tidshorisont.

Jag är intresserad att hitta en Indexfond att spara i utöver mina individuella aktier över en lång tid, och mina två största kriterier är att fonden ska ha lägsta möjliga avgift och att den ska vara Market Cap weighted så som tex SP500 eller OMX30.

Min största tanke är att jag vill ha möjlighet att mäta priset/ (P/E) och endast investera när index ser billigt/medel historiskt sätt för att fördela en del av mina individuella investeringar, jag har inget intresse att spara blint över tid om index går up till +P/E 30 eller liknande, om inte index ser billigt ut så har jag inga större problem att sitta i kontanter eller leta individuella företag.

Som jag förstår så har Avanza zero och Nordnet Indexfond Sverige ESG, 0% avgift och är dom två mest rekommenderade fonderna, jag har själv Nordnet och skulle föredra att använda Nordnet.

1. Är det någon som vet ett enkelt sätt att mäta olika fonders P/E värde lätt, OMX30 för den delen.

2.Vad betyder det om dessa fonder har 0% utdelning, återinvesteras utdelningen eller tas den av fonderna som avgift?

3.Jag har väldigt lite intresse av att äga ESGfonder, min vilja är att äga en fond som återspeglar Svergies ekonomi som nära som möjligt och automatists korrigeras med nya växande bolag, jag vill inte ha något som exkluderar företag av personliga skäl helst, vet någon alternativ till Nordnets ESGfond?
Som jag förstår det ska den följa OMXS30ESG.

Tack för svar på förhand.

1 gillning
  1. P/E finns på Morningstar. Exempel: Asset Allocation|Top 10 Holdings|Nordnet Indexfond Sverige ESG|ISIN:SE0002756973
  2. Utdelningen återinvesteras.
2 gillningar

Hej tack så mycket för förklaringen, det gör saker klarare.
Uppskattas!

Stämmer det då att Nordnet Indexfond Sverige ESG har ett snitt P/E på 14.18 sen i november 2022?
Att jämföra S/P 500 hittade jag ganska lätt material till, snittet ligger runt 15-16 genom tiden, och då har man i snitt fått runt 6/8/10% avkastning om man köpt in vid 15-16 under längre sikt.
Finns det något liknanden för Sveriges indexar om du vet?

Nä, siffran ÄR från november. Med de kurser och årsredovisningar som gällde då. Morningstar uppdaterar i batch.

Jag använder inte TA när jag investerar så jag har faktiskt inte koll på några andra bra källor. Någon annan kanske har något? Börsdata har jag hört talats om.

Plus allabolag Sverige 0,2% i avgift men bredare än Nordnet och Avanzas gratisalternativ.

3 gillningar