Hur hög belåningsgrad är rimligt att ha när man ska börja spara?

Hej, skulle ni säga att det är okej att kickstarta sitt sparande med ett lån för få hävstång och snabbare komma upp i högre kapital?

Då tänker jag att man kommer upp till en okej summa att börja sitt sparande med och om allting går rätt till så ligger man många år framåt i sitt sparande jämfört om man inte hade tagit lånet. Nackdelen som jag ser är att eftersom man inte har så stort kapital så kommer belåningen vara väldigt stor de första åren vilket medför en liten större risk. Eller ska man helt strunta i att låna och bara knega på sakta men säkert?

Tänker du att du lånar utan säkerhet eller belånar du en fastighet/värdepapper?

Om jag nu lånar så är det utan säkerhet men lånet kommer inte vara av superhög karaktär men tillräckligt. Men jag tänker att jag belånar med aktier så då borde väl det vara en säkerhet isäg tänker jag? Om jag nu skulle ta ett lån på tex Avanza så och sedan så har jag ett antal aktier så är det väl en säkerhet?

Ok. Personligen skulle jag aldrig belåna mer än 20-25% av mina värdepapper för att köpa mer värdepapper av den enkla anledningen att värdet på ”säkerheten” och värdet på det du investerar i korrelerar 100%. Om aktierna droppar 20% i värde så sjunker även värdet på säkerheten s.a.s.

Edit: 20-25% baserat jag på att jag har andra tillgångar som inte korrelerar med börsen. Det är alltså inte en rekommendation!

Ok, tack så mycket, då vet jag :slightly_smiling_face:

Tack för ett uttömmande svar! :slightly_smiling_face:

Jag var och kollade lite på lån hos Avanza, speciellt superlånet som har 0 procent ränta med belåningsgrad upp till 10 procent. Samt 0,99 procent ränta för lån som har en belåningsgrad upp till 25 procent. Det var framför allt dessa jag kollade på. Skulle du säga att detta är värt att verkligen fundera över?

Som nybörjare hade jag hellre sparat det torra krutet tills det kommer en marknadssättning. Vete tusan om jag med gott samvete skulle rekommendera att belåna sig som nybörjare och i det här läget. Men sedan är jag också en försiktig general.

3 gillningar