Låna pengar som investeras

Hörde i något av poddavsnitten att det är statistiskt lönsamt att använda sig av lån för att kunna investera mer, och jag gillar idén. Men när jag gjorde research så läste jag att det inte passar alla av olika anledningar, och då blir min fråga om det skulle vara lönsamt/passa någon i min sitts.

Jag är 20, bor hemma, har en nettoinkomst på ca 30k kr/månad, väldigt få utgifter (sparkvot på ca 85%) , Sparar väldigt långsiktigt , är relativt ny på börsen, och har även en ganska dyr bil som jag planerar att sälja av om ett tag.

Min tanke var först att vänta på en större nedgång, men vill inte ens försöka time’a marknaden så jag tänkte att man börjar med en mindre summa (säg 70K) & beroende på hur bra jag sover på natten sedan ta fler lån eller inte ta några fler alls. Sedan om en större nedgång kommer kanske ta ett större lån på ca 200K.

Dem lånade pengarna kommer investeras i Lysa, men jag vet inte riktigt vilken sparhorisont detta skulle baseras på så det skulle jag gärna ta feedback på så jag vet vilken fördelning jag bör ha. Har aldrig tagit ett lån innan heller så är inte erfaren när det gäller lån.

Så är detta ‘‘lönt’’ för mig?
Hur stor summa skulle jag kunna belåna mig på?
Vilken sparhorisont borde jag ha, om jag i vanligt fall har en på 20+år?
Kan man ta flera lån samtidigt?
Något viktigt som jag glömt, eller borde känna till?

Skulle generellt säga att pengar du belånar bör ha mycket lång sikt för att ha tid att avveckla lånet tills du vill använda dem utan att gå med förlust.

Ett tips är att ex avanza erbjuder “superlånet” som är låg ränta i utbyte mot dina värdepapper som säkerhet. Det är då viktigt att inte belåna sig för mycket så man blir överbelånad vid en nedgång. Överbelåning innebär att dina värdepapper kommer säljas (förmodligen när de är värderade som lägst). Om du lånar 15% så krävs det en 80% nedgång utan ammortering för att du ska bli överbelånad.

Jag tycker 20 år låter som en rimlig tid att ta ett lån på, och som du säger kan du utöka lånet vid en nedgång. Var bara säker på att du inte behöver pengarna inom denna tid.

2 gillningar

Hej,

Har har du ett avsnitt på bloggen som handlar om belåning, kolla gärna in det och se om du får något besvarat! :slight_smile:

Tack för länken, ska läsa det senare. Detta verkar vara en fråga som inte engagerar så många som jag först trodde :thinking:

Jag skulle inte rekommendera dig att låna. Du är ny på börsen, du vet inte riktigt hur du kommer reagera när vi får en krasch. Kanske kommer du inte göra några misstag men om du gör det så är det alltid bäst att göra det med egna pengar och inte lånade. Jag förstår om du vill sätta in en “turbo” men du har redan en fin summa som du kan avsätta utan att låna.

Det är också lätt att bli fartblind. Lär dig, framförallt om hur du fungerar i olika scenarion och testa dig fram med egna pengar, man behöver inte ha så bråttom.

Men det är bara min syn på saken :slight_smile:

3 gillningar

Har funderat på det där, är det så att det inte finns någon anledning att ha belåning om man inte har en 100% aktier portfölj?

Både Avanza och Nordnet har en stegrande räntetrappa där det blir dyrare och dyrare att låna ju mer man lånar. Det kan fungera som ett bra stöd för egna investeringsregler om man exempelvis bestämmer sig för att bara låna för lägsta räntan. Om man i stället belånar sin portfölj på Degiro är det låg ränta ända in i kaklet, så där gäller det att man har extra disciplin och inte börjar slira på sina hämningar.

Nackdelen med dessa värdepapperslån är att de har en uppsägningstid på någon månad, så om banken får för sig att ändra spelreglerna under ett ras kan man råka illa ut.

Avanza har dessutom ett magert urval av värdepapper som man kan belåna förmånligt, vilket gör att det antagligen inte är de värdepapper man egentligen vill ha som man tvingas köpa för att få låna. Fysiskt replikerat guld och amerikanska statsobligationer är inget som Avanza tycker har något som helst värde som säkerhet. Det verkar vara marknadsavdelningen som styr deras kreditvärdering. Där är Nordnet och Degiro märkbart bättre.

1 gillning

Använder själv bostadslån och uppskov på vinstskatt, dessa typer av lån borde ju i teorin kunna placeras i typ 80/20 portfölj utan problem? Eller är det då bättre att amortera av med dom där 20% räntorna och köra 100/0 istället?

Bor du hemma med 30k i nettolön måste du väl kunna investera utan att behöva låna? :face_with_raised_eyebrow:

1 gillning

More money has been lost outside then inside the market. :slight_smile:

Investera 10 k och se hur det gått om ett år. Om börsen går upp 8% kommer du ha 10 800 kr och önskat du investerat mera.

100 000 kr hade blivit 108 000 kr :slight_smile:

Jag rekommderar dig att ha en permanent portfolia aka Rikatillsammans-portföljen. Då är du med på tåget fast väldigt safe.

När du har den kan du ta ut svängarna i ytterligare investeringar. :slight_smile:

Jag rekommenderar iaf inte någon att låna pengar till investering FÖRUTOM CSN-lånet med ränta på 0,05%

Jobba 50% och plugga 100%. Investera hela CSN och lev på jobbpengarna. Det är min plan.

Konstigt nog blir det mer pengar om jag jobbar 50% och pluggar 100%. 20k för att jobba heltid och 22 k för jobb+studier. ^^

De som tjänar mest använder någon typ av hävstång. Likadant i bostadsmarknaden. Den som köpte en bostad för 10 år sedan och maxade sina lånemöjligheter har tjänar betydligt mer än en person som bara använder sparade pengar eller ett blygsamt lån.

Problemet med hävstång är att det kan reducera ditt eget kapital fort och väldigt mycket, man kan t.o.m. hamna på minus.

7-8% avkastning på börsen är bara ett genomsnitt.
Det finns många som anser att börsen är högt värderad, så det kan kanske vara olämpligt att vara belånad just nu. Men mycket ekonomisk stöd pumpas in i ekonomin och det finns inte många alternativ till att ha pengarna på börsen. Så den kan nog fortsätta upp eller stå till ett tag till. Med hög inflation kan övervärderingen sjunka tillbaka lite utan att börsen går ner i kr.

Jag har funderat själv på att använda belåning av portföljen 10-15%
Men då tänker jag att jag måste sänka risken i portföljen.
Om jag belånar portföljen så måste underliggande aktier/fonder vara stabila.
Om de går ner kraftigt så kan ett Margin call triggas som tvingar mig att sälja av aktier med förlust. Jag skulle aldrig låna pengar för att köpa Fang stocks eller gold miners. Jag äger en indexfond, men jag anser inte att det är en bra tid att belåna portföljen för att köpa mer indexfonder. Efter en stor dip, som den i Mars 2020, då hade det varit en bra tid.

Om du inte använder belåning kan investeringar i indexfonder inte gå ner till 0.
Högbelåning/Leverage kan ta dina besparingar ner till 0 eller minus.

Satsa på månadsparande och lita på ränta-på-ränta effekten.
Räkna med att du gör misstag på vägen i ditt sparande.

Alltså jag investerar ca 15 i månaden (lysa 100% aktier samt lite guld och krypto) har investerat ca 130k och vet att det kommer göra mig rik om jag inte rör det. Men känns som att när man är yngre så kan man köra lite mer risky och belåna endel av portföljen. Men tack för feedback :slight_smile:

För tillfället har jag 100% aktier, + lite guld och krypto :slight_smile: