Ta bolån för att investera. Vilken portfölj?

Jag undrar vilken portfölj ska man välja för att investera pengar som jag har lånat på huset? Jag betalar rätt låg ränta, under 1%. Skulle Rikatillsammans portföljen passa? Om jag väljer roboten sköta allt, vilken fördelning mellan räntefonder och aktier ska man välja? Tacksam för era reflektioner.

Rikatillsammansportföljen går nog inte att ha på en fondrobot.

Men nybörjarportföljen eller globala barnportföljen skulle nog passa utmärkt att investera i!

Tack! Jag har konto på Nordnet och kan sätta ihop Rikatillsammans portföljen. Frågan är om denna portfölj är optimal för ändamålet? Avkastningen ska räcka till att betala räntan och det ska gärna finnas kvar några tusenlappar över det:)

Nu har du inte skrivit något om din belåningsgrad på huset och jag har ingen aning kring din ekonomi i övrigt.

Du har kanske funderat mycket och räknat på det, men får inte känslan för det när du inte har koll på vilken portfölj som är korrekt för din situation. För mig är det en varningssignal.

Har du övriga lån än ditt hus? Har du en rejält buffert på ett sparkonto om något oväntat händer?

Du har tagit ett lån på 1% i ränta, är det rörligt eller är det bundet. Isåfall hur länge är det bundet?

Är det rörligt, hur skulle du påverkas av stigande räntor? Stigande räntor kan i vissa fall göra att både aktier och räntefonder sjunker i värde. Det skulle även göra ditt rörliga bolån dyrare.

Och med bunden ränta, ja, kanske om du har 1% och 5 år. Men då förutsätter du att under dessa 5 år kommer inte räntan överstiga en viss procent? Inte heller att din investering kan sjunka dramatiskt i värde. Vad händer efter denna bindningstid om räntan är mycket högre än idag?

Hur lång tidshorisont har du?

Kan du tänka dig att din investering sjunker mer än 50% i värde, samtidigt som dina räntekostnader för belåningen stiger? Kommer du att sälja då?

Vad händer om du behöver sälja ditt boende pågrundav separation, nytt jobb på annan ort, förlust av jobb i samband med att fastigheten sjunkit i värde. Kanske också i samband med en större sättning globalt, liknande den globala finanskrisen så sent som på 00-talet.

Det är ingen kritik, utan välmenande frågor.

2 gillningar

Jag uppskattar min ekonomisituation som god vilket är anledningen till varför jag har vågat att ta steget. Jag har pengar på ISK och på sparkontot. Belåningsgraden är 50% . Jag har valt bunden ränta i tre år. Andra frågor har jag faktiskt inte tänkt på, typ angående separation och om huset sjunker i värdet…

Hej,

Jag är i grunden positiv till att ta lån för att investera på börsen, men skulle inte göra det när börsen känns högt värderad. Då blir frågan om börsen är högt värderad just nu? Jag tror många med mig skulle svara “ja” på den frågan…

Mitt läge just nu är sålunda att jag har beviljade krediter (dock inte på huset) som jag inte utnyttjar, men tänker mig att utnyttja igen ngn gång i framtiden.

Med det sagt så är jag väl medveten om att det är omöjligt att timea marknaden, utan då pysslar man egentligen med spel och dobbel, inte sund investering.

Min kloke far lärde mig dock en gång att ”man ska inte investera på ett sådant sätt så att man ligger vaken på natten, för det är det inte värt”. Att maxa låneutrymmet och placera pengarna på börsen skulle i nuläget definitivt påverka min nattsömn.

Så slutligen mitt förslag till TS - om du absolut känner dig bekväm med att investera lånade pengar, tex för att du kan betala bort lånet när du vill även om börsen faller 30% i år igen (tex pga ny värre Covidmutation), så gör det. Annars fundera på att investera mindre lånade pengar eller inte alls.

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Välkommen hit :slight_smile:

Det låter som att du fastnat i FOMO (Fear Of Missing Out) hörnet nu när börsen pinnat på snabbt uppåt kanske?

Personligen tycker jag det låter som en dålig idé att belåna huset för att sätta pengarna på börsen, annat än i någon av dessa situationerna:

1. Man är tvungen att göra det för att överleva senare, tex pga nästan ingen pension så man har inte något egentligt val än att ta risken
  2. Man har gedigen erfarenhet av investeringar och kan bedömma att riskerna är till ens fördel dvs att huspriser inte går ner och att börsen sannolikt fortsätter upp under den sparhorisonten man har
  3. Det gör inget om man får flytta från huset för familjen skulle trivas lika bra i en hyreslägenhet och pengamässigt klarar man sig ändå
  4. Man är ung och har riktigt många år kvar tills pengarna behövs och i övrigt en gedigen ekonomisk situation

Kanske något av fallen stämmer in på dig och i så fall är det bara att köra. OM (stort om) det är så, så hade jag personligen föredragit en portfölj med lägre risk tex RikaTillsammans portföljen.

Men kom ihåg grundregeln att man ska aldrig satsa pengar i aktier/aktiefonder som man inte är beredd på att förlora.

Mitt bästa tips är att du börjar från början med din/er ekonomi med kom-igång guiden här på RT och speciellt 4 hinkars principen så du får en struktur på hela ekonomin

Sorry, säkert inte det du vill höra men så söker du ju feedback :slight_smile:

1 gillning

Hej,

Tack alla för feedback! Jag uppskattar verkligen! Ska tänka noga innan jag placerar pengarna och har börjat fundera om jag ska göra det överhuvudtaget.

3 gillningar