Menar du att du har en rad aktier som du köpt för en viss kurs för en viss tid sedan, som du vill normalisera till i år för att bättre kunna jämföra dem emellan?
Det vanligaste sättet är att räkna om inköpspriset till dagens penningvärde med KPI.
Formeln är:
Inflationsjusterat inköpspris = Inköpspris × (KPI idag / KPI vid köp)
Jag räknar också hur stor andel av innehavets inköpspris som har återbetalats i utdelningar. Men 100 kr idag har ju inte samma värde som för 15 år sen, när en del av aktierna köptes. Vet inte exakt vad jag kommer få ut av att räkna om med inflationen men det kommer nog visa sig när jag testat om det är intressant eller inte för mig.
Samma metod borde kunna användas med fondandelar. Är man verkligen 100% plus i ett innehav? Eller är det mest inflation?
Har läst någonstans att Warren Buffett har fått mycket mer utdelning från Coca Cola än vad han betalat. Stämmer säkert, men hur intressant är den kalkylen om största inköpen gjordes t ex 1960?
Ja det stämmer säkert. Men vad ska fu göra med informationen? Information som du ändå inte kan eller ska agera på är bara brus. Om du inte har ett särintresse för just detta.