Hej! Går cirka 100-150 Tkr med vinst per månad i mitt AB. Vill investera detta. Mål är att uppnå ett totalt sparkapital i bolaget på 10 000 000 kr för att inom några år börja plocka ut successivt, ev avveckla och köra 3:12 + 5:25. Nuvarande har jag knappa 9 200 000 kr.
6 500 000 kr ligger investerat via diskretionär förvaltning Fisher Investment (globalt, mycket USA).
1300 000 kr ligger i en microcap bolagsfond Handelsbanken (back kring 40% där :p)
Cirka 850 000 kr i investor
Drygt 300 000 kr i Spiltan aktiefond investmentbolag
200 000 kr cash nu.
Ge mig gärna feedback. Gillar starkt svenska investmentbolag och tänker att jag bara borde lägga allt detta i spiltan men tänker också (inspirerat härifrån) att det enda rimliga kanske egentligen är LF Global indexnära men gillar inte att dollarn är så dyr…
Vad exakt behöver du hjälp med? Om du redan har sparat ihop 9 200 000 av 10 000 000 kr är du kanske inte i behov av att lära dig om indexfonder eller liknande. Du är i sluttampen och om mindre än ett halvår har du nått ditt mål och kan lägga bolaget i träda. Vill du reducera risken kan du ju sälja av för att lägga en större del av kakan på räntekonto.
Ska förtydliga mål:
Vill ”för evigt” kunna plocka cirka 400 000 kr från investeringar per år (delvis utdelning, delvis lön/div utgifter i bolag) och sen, när jag har lust, kan bli om ett par år alt om 10-20 år lägga bolag i träda och köra 5:25. Vill ha en stabil ”pengamaskin” som avkastar bra per år men då jag har annat jobb och inte har svårt att få uppdrag via AB på nytt tål jag några dåliga år även om 2022 var sjukt jobbigt och vill såklart minimera risker och maximera avkastning.
En stor fundering jag har är om det är vettigt att nu ändå lägga stor del i Sverige. Dollarnoja.
Önskar tankar, feedback på nuvarande investeringar och ge gärna förslag på alternativa säkra investeringar som ex vis räntor samt hur ni skulle investera det som blir över kommande månader. Tydligare?