Hej igen, tack för alla vakna svar!
Ja det blev lite fel det här. Trött på kvällen med en bebis som vaknar och man inte hinner avsluta sin egen tanke. Hybrisen är nog i hyfsat god schack än så länge men tack för alla påpekanden! ![]()
Husbudget ligger utanför de 30 miljonerna och kan lika gärna bli ett hus för 3,5 M som 10. Gissar dock att det kanske landar mer runt 7. Vi trivs i vår nuvarande hyresrätt men den känns redan lite för liten och kommer definitivt vara det om några år. Vi är gifta och bosatta i ett annat EU-land. Vi har gemensam ekonomi, det är min man som har fått pengarna men det är inte ett arv/inte enskild egendom.
Våra årsutgifter är i nuläget ca 0,5 M och vi drömmer inte om att regelbundet spendera massa på resor, dyra grejer, kläder m.m.. Egentligen har vi räknat på att kommer ha det mer än bra med 70 000 kr/mån /840000kr om året i uttag men jag sköt från höften med 1,2 igår pga aldrig ägt ett hus och aldrig haft tonåringar osv, och tänkte det var bra med lite marginal, blev nog lite väl stor marginal.
Vi är i kontakt med två olika förmögenhetsförvaltare, en oberoende rådgivare i Sverige (en av de som rekommenderas här) och en på en bank i Liechtenstein. Lutar åt att dela upp jobbet på dessa två. Båda dessa har dessutom sagt att det går att få bolån med förmögenheten som säkerhet(?), så det kan vara ett alternativ att ta 50% om det stämmer.
Jag vill gärna jobba igen efter föräldraledigheten men kan inte räkna med att göra stora inkomster på mina två sysselsättningar musik och översättning och tror inte att jag har det i mig att skola om mig helt för vill också ha tid för alla de där barnen jag satt till världen.
Kanske var jag lite luddig också för det känns läskigt att skriva så mycket detaljer öppet online trots anonymitet.