Hur investerar RT’s egenföretagare utdelningen från 2025?

Jag går mot mitt andra bokslut, och första gången jag faktiskt har vinst att ta ut i utdelning; hela utdelningsutrymmet på 322.400kr. (258k efter skatt)

Jag har koll på att det statistiskt sett är bäst att investera hela beloppet på en gång, så tidigt på året som möjligt. Men det känns lite halvbra i magen med det geopolitiska läget, eventuell AI bubbla osv osv, så vet inte om den statistiska vinsten är värd magvärken jag kommer ha om marknaden tankar kort efter att jag investerat pengarna…

Jag har idag ungefär dubbla beloppet investerat (100% global index) så det är mycket pengar för mig. Ser det som min tjänstepension då jag ej tar någon i företaget, så sparhorisont 25+ år.

Jag undrar hur erfarna egenföretagare brukar göra & tänka kring investeringsstrategin för sin utdelning? Både vad ni planerar köpa samt under hur lång tid.

När jag inte investerar i husrenoveringar (som nu) så går jag in med allt samtidigt. Skulle man tajma marknaden fel så får man ju en ny chans vid samma tillfälle nästa år. Dollar cost averaging fast på årsbasis istället för månadsbasis.

Jag investerar på 20+ års tidshorisont och fyller bara på befintliga innehav.

2 gillningar

I år köpte jag Avanza zero för hela vinstutdelningen. Där får man bara köpa för 25000:- per dag så inköpet blir lite utsmetat. Men i år funderar jag på att slå till med Avanza Global då blir det att shoppa loss för allt så fort som möjligt. Jag försöker alltid trycka in pengar så fort det går på börsen och även maxa. Jag har ingen buffert eller liknande.

Intressant skifte av perspektiv med dollar-cost-averaging på årsbasis!

En annan tanke jag har är att om man investerar hela beloppet direkt skulle man kunna dra det till det extrema och ta ut hela sin lön för 2026 den 1 januari, och investera allt man tänkt för året direkt då, men att det inte är så många som gör det. Där har man en automatisk spärr pga samhällets norm med månadslön, men är det inte i grund och botten samma sak som att dela upp utdelningen över året?

Det är ju så klart en idé, vill till att man har hela det beloppet tillgängligt 1 Januari, samt att man eventuellt kommer att få betala statlig inkomstskatt trots att man totalt sett kommer under gränsen (vilket man får tillbaka på skatten sen). Jag kör i alla fall en bit på samma tema och ger mig själv lön den 1:a varje månad istället för 25:e. Och trycker då in allt överskott från föregående månad på mitt ISK.

Jämfört med att bara ha samma överskott investerat i bolaget blir det kontraproduktivt i o m tvångslånet till staten via preliminärskatten på det lönebeloppet, p g a regelverk som förutsätter en jämn och stabil månadslön.

Hade man inte kunnat jämka?

Tänker iaf att det inte är det som är huvudanledningen till att folk inte tar årslön - men mycket möjligt att jag tänker fel!

Det finns nog många skäl. Men överlag är alla system uppbyggda för att alla alltid ska ha en fast månadslön, som ändrar sig väldigt lite månad till månad och år till år. Tar du en lön/år får du problem med de flesta sociala skyddsnät och liknande, utöver att du får krångla med skatteverket. (Även om A-kassan nu äntligen använder enbart inkomst som underlag för A-kassenivå, och inte också arbetstid eller annat dumt och irrelevant. Men jag skulle tro att det fortfarande är månadsinkomst den baseras på…)

Sen kan säkert en bidragande faktor vara att många kanske inte har marginal nog att ta hela årets lön i början av året, men även om man har det är det bara onödigt krångel jämfört med att göra som staten vill att man ska och istället ha överskottet investerat i bolaget.